Kies jij ook voor het avonturenpad?
14 januari 2022 
2 min. leestijd

Kies jij ook voor het avonturenpad?

Hoe moet het verder met je verhaal? Als jij dat wel eens denkt, lees dan vooral even verder. Over de keuze voor het avonturenpad.

Adviseurs, coaches, verhalenconsultants of andere professionals roepen nogal eens mijn hulp in.

Bevlogen mensen, die steengoed zijn in hun vak. 

Het zijn koplopers.

Maar de eindeloze zoektocht naar de juiste opdrachten of medestanders put hen uit. Dan willen ze toch maar weer een baan gaan zoeken, terwijl ze in hun hart weten dat ze daar helemaal niet op hun plek zijn.

Hun ervaringen gaan me aan het hart. Vaak vinden ze het lastig om zichzelf te verkopen. Ze huiveren al bij het idee van koude acquisitie.

Terwijl het juist slim is om daarbij de warme kracht van verhalen toe te passen. Mensen willen graag werken met mensen met wie ze zich verbonden voelen.

Voel jij ook een huivering als het om jouw toekomstige werk gaat?

Afwachten gaat in ieder geval niet werken.

Mensen (of dat nu klanten, opdrachtgevers of samenwerkingspartners zijn) komen nu eenmaal niet spontaan op je af zoals wespen op limonade. Je moet zelf iets in beweging zetten.

Op basis van jarenlange ervaring met communicatie en ondernemen weet ik inmiddels behoorlijk goed wat wel en niet werkt. En ik ken de kracht van een helder verhaal.

Gemakkelijke tips die direct resultaten opleveren, die zijn er niet. Wat ik wel weet, is dat deze stappen je echt verder helpen:

- Investeer in jezelf en in je werk/loopbaan. 

Blijf future-proof. Als je dat niet doet, sta je binnen de kortste keren met twee-nul achter. Nu velen van ons digitaal werken vanuit huis, mis je namelijk ook een hoop nieuwe prikkels en andere informatie. Jezelf blijven uitdagen is noodzakelijk.

- Houd vast aan je plan. 

Klanten vinden die echt bij je passen of een ander doel bereiken, dat vraagt om een langere adem. En om het volgen van je eigen verhaallijn. Je staat zelf aan het stuur.

- Maak iets en test het uit. 

Als je niet meteen de doelen haalt die je voor ogen hebt, dan kun je daar wel allerlei waardevolle informatie uit halen. De ervaringen van klanten, gebruikers of opdrachtgevers zijn namelijk super leerzaam voor een volgende stap.

Ga in gesprek en verzamel die verhalen. En draai op basis daarvan opnieuw aan de knoppen: verbeter het en zet het opnieuw in de wereld.


Op deze manier hebben mijn klanten de ritssluiting opengetrokken in hun hoofd. 

Ze zijn het avonturenpad ingeslagen. Daar hebben ze hun hele leven plezier van. Bij dat avontuur hebben ze namelijk ontdekt dat ze tot veel meer in staat zijn dan dat ze dachten. Het heeft hun zelfvertrouwen een enorme boost gegeven.

Dat is de echte winst.

En dat is ook waar ik zelf het meest blij van word: dat ik ineens bij deelnemers het licht zie aangaan.

Mensen stralen en stijgen boven zichzelf uit.





Jouw verhaal, kun jij dat al vertellen?

Elke ondernemer, leider en groots denkende veranderaar dient dit soort verhalen te kunnen vertellen. Om veel beter je werk uit te voeren, maar ook om je eigen verhaal opnieuw betekenis te geven en daardoor veel steviger in je schoenen te staan.

Wil jij ook zo'n sprong maken? Neem contact met me op voor een (vrijblijvend) adviesgesprek. Ik help je graag om de mogelijkheden te ontdekken met jouw verhalen.

>> Boek hier je gesprek.





Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen.Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.