Waarom we creativiteit zo belangrijk vinden
31 mei 2011 
1 min. leestijd

Waarom we creativiteit zo belangrijk vinden

Als er één eigenschap is die op dit moment zeer gewaardeerd wordt, dan is het wel creativiteit. Maar waarom eigenlijk?

We dienen innovatieve voorstellen te presenteren, originele evenementen te organiseren en onszelf op een authentieke (lees: creatieve) manier te presenteren. Zo niet, dan lopen we het risico voor oubollig en suf te worden versleten. 

Op de arbeidsmarkt is creativiteit een veelgevraagd artikel. En mocht je dat niet in huis hebben, dan staan er trainingsbureaus klaar om je te helpen je geest open te stellen en je creatieve denkvermogens op te rekken.

Waarom staat creativiteit in zo'n hoog aanzien?

Ik denk dat dit alles te maken heeft met de grote aandacht voor persoonlijke ontplooiing. De meeste basisbehoeften om onszelf in leven te houden zijn gestild, dus onze persoonlijke ontwikkeling krijgt alle aandacht. 

Creativiteit is een competentie die veel positiviteit in zich draagt: weinig bedreigend voor anderen, gemakkelijk te ontwikkelen en vooral: overal toepasbaar. 

De laatste jaren weten we steeds beter hoe creativiteit werkt. Dat komt onder andere door de overvloedige wetenschappelijke aandacht voor de werking van de hersenen. Creativiteit en verbeeldingskracht zijn voor iedereen te ontwikkelen, weten we nu.

Eigenschappen die de computer niet bezit

De belangrijkste reden voor de grote aandacht voor creativiteit is misschien wel de razendsnelle ontwikkeling van computers. We beseffen meer en meer dat computers bijna alles van ons kunnen overnemen. Vaak beter, sneller en nauwkeuriger dan de menselijke geest. 

Dat is in veel gevallen een vooruitgang. 

Maar tegelijkertijd ook bedreigend. Als de computer steeds meer oprukt, wat is onze eigen rol dan nog? 

Daarom is het fijn te weten dat de computer ook enkele eigenschappen níet bezit. Zoals empathie, verbeeldingskracht én creativiteit. 

Dat zijn eigenschappen die aan de mensen toebehoren en, voor zover we dat kunnen overzien, dat ook zullen blijven. Wij mensen kunnen inspelen op veranderende behoeften. 

We kunnen overkoepelend denken, fantaseren en rode draden zien. We kunnen betekenis geven en lenig denken. Juist dáárom vinden we creativiteit heel belangrijk.  

Over de schrijver
Jij bent de creator van je eigen verhaal. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij als multitalent een popcornhoofd vol ideeën hebt en overal mogelijkheden ziet. Ik werk met mensen die zich niet langer klein willen houden, maar groter willen groeien. Persoonlijk en met je vak. Ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en niet te vergeten jouw missie. Jouw hogere doel, waarvoor jij het allemaal doet. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid. Ik help je om je verhaal te leven: van woorden naar daden. Dat doe ik door middel van coaching, online programma's en vaak ook met mijn eigen pen.