Meesterschap | Hoe je werkelijk de aandacht vangt van je lezer
18 januari 2023 
2 min. leestijd

Meesterschap | Hoe je werkelijk de aandacht vangt van je lezer

Je hebt het idee dat je schrijfwerk soms wel wat smeuïger en sprankelender mag, om de aandacht van je lezer te vangen. Wat je wil leren is trefzeker schrijven met meer plakkracht. En daarvoor heb je misschien iets anders nodig dan je denkt.

Je voelt een diepe liefde voor taal.

Je schrijft in heldere verzorgde spreektaal.

Met de lezer volledig op je netvlies (en in je hart).

Maar je hebt ook het idee dat je wel erg degelijk schrijft. Dat het soms wel wat sexyer, smeuïger en sprankelender mag.

Schrijven met meer plakkracht en trefzekerheid. 

Want er is zoveel te zien, te lezen en te luisteren op allerlei kanalen, dat je wel iets moet doen om op te vallen in alle ruis.

Nou, vermoedelijk zit 't m dan hierin.

Als je de aandacht wil vangen met je tekst, heb je een ferme tegenstander nodig. 

Niet perse een stel boeven, sluwe hackers of een compleet vijandelijk leger.

Een tegenstander kan ook een frustratie zijn, een niet-werkend systeem of (ik noem maar wat) het zielloze STAP-budget waar jij tegen fulmineert.

Denk aan:

  • Een systeem waar je in vastloopt.
  • Een ongrijpbaar donker gevoel.
  • Iets in plaats van iemand.

De beste schrijvers werken hier consequent mee. In hun communicatie, in hun aanbod, in alles eigenlijk.

Een tegenstander is een kenmerkend element bij de toepassing van storytelling in teksten.

Zonder weerstand of obstakels worden je teksten een flauw verhaal.

Het is ook niet geloofwaardig.

Er dient iets op het spel te staan.

Dan is je lezer weer volledig bij de les.

Deze week ervaarde ik het zelf toen mij een interessant nieuw programma toegestuurd werd. Er werd me comfort, inspiratie en lichtheid in het vooruitzicht gesteld.

Allemaal zaken waar ik naar verlang. Heerlijk toch?

Toch deed de tekst me weinig. 

Het benoemde mijn onrust niet.

Het kroop bij mij niet echt onder de huid.

Ik voelde niet de noodzaak om er iets mee te doen.

Bijna had ik nee gezegd tegen dit aanbod. Wat superjammer was, want daardoor liep ik veel waarde mis, zo ontdekte ik later. Op een dieper niveau ging het programma namelijk wel degelijk over wat ik zoek: rust op de langere termijn.

Neem daarom storytelling serieus in je teksten.

Het benoemen van obstakels, pijnpunten en tegenstanders is daar een onlosmakelijk onderdeel van.

Het is ook een cruciale vaardigheid die je je volledig eigen mag maken als je werkelijk mensen warm wil laten lopen voor je aanbod, je programma's of jouw missie. Dat gaat dus verder dan taalliefde of het schrijven van een nette tekst.

Misschien staat het optimaliseren van je teksten ook op jouw programma dit jaar. Benoem dan ook de weerstand, de pijn of het verlies. Juist daar ga je winst mee behalen.






Over de schrijver
Jij bent de creator van je eigen verhaal. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij als multitalent een popcornhoofd vol ideeën hebt en overal mogelijkheden ziet.Ik werk met mensen die zich niet langer klein willen houden, maar groter willen groeien. Persoonlijk en met je vak. Ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring.Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en niet te vergeten jouw missie. Jouw hogere doel, waarvoor jij het allemaal doet. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid.Ik help je om je verhaal te leven: van woorden naar daden. Dat doe ik door middel van coaching, online programma's en vaak ook met mijn eigen pen.