Hoe stimuleer je mensen om als ambassadeur hun verhaal te vertellen? Vertrouwen is een belangrijke sleutel.
In een organisatie heb je niet één persoon nodig om het verhaal te vertellen, maar een hele reeks mensen. Alle verhalen geven samen kleur aan waar een organisatie voor staat.
Veel organisaties denken dat het belangrijk is om zoveel mogelijk medewerkers aan te sporen om hun verhaal te vertellen. Dat is een groot misverstand. Wanneer deze medewerkers zelf niet in hun organisatie geloven, heeft aansporing geen enkele zin. Je kunt namelijk alleen oprecht enthousiasme stimuleren en verspreiden.
De verspreiding van dit enthousiasme gaat grotendeels onbewust, schrijft Rijn Vogelaar in de Enthousiasme Trilogie, Flame, Flow, Flood. Mensen nemen elkaars gedrag automatisch over en steken elkaar aan met emoties. Dwingend sturen kan dus niet. Maar stimuleren kan wel.
Het verspreiden van een verhaal is een sociaal proces
We praten graag over nieuwe en bijzondere dingen, omdat dat ons aanzien geeft in de groep. En we doen het ook om vertrouwen in elkaar te bevestigen. We smeren onze vrienden niet iets aan waar we zelf niet in geloven, want dat zou dat vertrouwen ernstig ondermijnen. Als je je vrienden daarentegen een verhaal vertelt waar ze echt wat aan hebben, verwerf je daar juist wel aanzien mee.
Wie enthousiast is, zal er uit zichzelf graag over vertellen. Het is dus een natuurlijk proces, dat je hoogstens een extra zetje geeft. Daarbij enkele tips:
1. Begin intern
Begin in je eigen organisatie en hou het simpel.
Start liever met een handvol enthousiaste ambassadeurs dan met heel veel mensen waar je weinig van hoort. Enthousiasme is besmettelijk. Als het eenmaal draait, groeit de groep vanzelf groter. Vraag mensen gericht mee te helpen om anderen te bereiken. Laat hen op hun eigen manier het verhaal vertellen, op de manier die bij hen past. Jouw rol is alleen om dat verhaal te faciliteren.
2. Geef het de tijd
Het opbouwen van een ambassadeursnetwerk vraagt tijd en energie.
Houd er rekening mee dat het langetermijnwerk is en dat je er niet meteen de vruchten van plukt. Steek er veel tijd in om te ontdekken wie je ambassadeurs precies zijn. Wie doet er extra moeite om contact te leggen met stafafdelingen? Wie draagt zelf al graag zijn verhaal uit?
3. Geef erkenning
Erkenning is voor veel ambassadeurs de belangrijkste motivator om zich in te zetten.
Elk mens wil zich onderscheiden in de hiërarchie van de groep. Zonder status voelen we geen binding met de organisatie. Ondersteun deze behoefte, bijvoorbeeld door ambassadeurs te belonen met toegang tot meer informatie. Enkele manieren:
- Laat ambassadeurs feedback geven en verspreid die feedback weer in de organisatie.
- Geef ambassadeurs een prominente plek op intranet om hun verhalen te delen.
- Nodig ambassadeurs uit voor een aparte sessie met de top van de organisatie om ideeën te delen.
4. Geef gereedschap
Geef je ambassadeurs middelen om zelf aan de slag te gaan en iets geweldigs neer te zetten.
- Maak het makkelijk om de verhalen te delen via diverse kanalen, zoals een online communicatieplatform. Voeg er een (professionele) communitymanager aan toe die de verhalen stroomlijnt, coördineert en de toevoer blijft stimuleren.
- Denk niet alleen aan tekst of video’s om verhalen te delen, maar ook aan het beschikbaar stellen van een expositieruimte of ontmoetingsplek voor een vertelmiddag. Medewerkers van een theater kregen de gelegenheid om een eigen tentoonstelling samen te stellen, waar ze hun liefde voor het theater, de band met het publiek en de ontmoetingen met artiesten konden betuigen.
- Geef mensen manieren om hun betrokkenheid zichtbaar te maken. Een sieraad met een symbolische waarde. Of een bijzonder voorwerp voor op hun bureau. Deze 'totems' herinneren mensen aan het verhaal, zowel de ambassadeurs zelf als anderen die nieuwsgierig naar de herkomst informeren.
5. Geef vertrouwen
Laat zien dat je de ambassadeurs vertrouwt.
En verzeker je ervan dat je ambassadeurs hun vertrouwen in de organisatie waar kunnen maken. Als hij een goed verhaal vertelt over de organisatie, moet hij er wel helemaal op kunnen rekenen dat anderen bij zijn organisatie in goede handen zijn. Zo niet, dan is het meteen gedaan met het vertrouwen van jouw ambassadeur. Train geïnteresseerde mensen in het gebruik van sociale media en geef de ruimte om inzichten en ervaringen te delen.
6. Bouw aan een community
Voorkom dat ambassadeurs zich alleen voelen staan.
Een ambassadeur die solistisch zijn verhaal uitdraagt, kan een gevoel van eenzaamheid krijgen. Terwijl juist de band met de organisatie zijn belangrijkste drijfveer is. Roep daarom de mensen regelmatig bijeen om hun ervaringen te delen met andere ambassadeurs. Herkenning leidt tot een hechte groepsband.
Ambassadeurs vinden het leuk als hun verhaal wordt gedeeld en vinden het ook fijn om de verhalen van andere ambassadeurs te horen. Dat wakkert hun enthousiasme vaak verder aan. Grijp deze bijeenkomsten ook aan om actuele ontwikkelingen of nieuwe voorbeeldprojecten te delen, die nog niet bij iedereen bekend zijn. Daarmee geef je je mensen weer een waardevol gespreksonderwerp.
7. Bied een onvergetelijke ervaring
Een bijzondere belevenis prikkelt ambassadeurs om het bijbehorende verhaal verder te vertellen.
Dus bied ze een piekervaring, zoals een innovatiebijeenkomst of een ontbijtbijeenkomst met sleutelfiguren uit de organisatie. Zo gaat het verhaal als een lopend vuurtje verder. Geef ze de mogelijkheid samen iets te bouwen of te ontwikkelen, want niets is zo enthousiasmerend als een gezamenlijke leerervaring.
Laat ze bijvoorbeeld samen ergens inspiratie opdoen rondom een thema (klantvriendelijkheid, innovatie, trends) en aan de hand daarvan voorstellen ontwikkelen voor de organisatie.
Verhalen voeden het hart van je organisatie en gaan dus veel verder dan alleen maar het verhaal over de organisatie te vertellen. Verhalen zijn daarom bij dit alles een belangrijk onderdeel van de complete manier van samenwerken. In een volgend artikel deel ik tips om ambassadeurs een betekenisvol verhaal te vertellen.
Niet een geijkt praatje, maar een verhaal dat anderen echt raakt en in beweging brengt.
Serie: Ambassadeurs in je organisatie (2)
Dit is het tweede deel van een driedelige serie over ambassadeurs en hun rol voor organisaties. Waarom zijn ambassadeurs zo belangrijk, welke rol spelen ze en hoe vertellen ze verhalen? Dat doe ik in deze serie uit de doeken.
Lees hier deel 1: Waarom zijn ambassadeurs zo belangrijk voor je organisatie?
Bronnen & verder lezen:
- Rijn Vogelaar, De Enthousiasme Trilogie, Flame, Flow, Flood. Adformatie Groep, 2014
- Jaap van Ginneken, Het Enthousiasmevirus, hoe gevoelens zich explosief verspreiden nu iedereen online is. Business Contact, 2012
- Karen Dietz & Lori L. Silverman, Storytelling voor Dummies. BBNC Uitgevers, 2015