Vijf minuten die je leven een andere wending geven

Bloggen, dat is niets voor mij. Denk jij dat ook? Lees dan hier hoe vijf minuten je leven een andere wending geven.

Bloggen, daar had ik ooit een heleboel gedachten over.

Dat het niets voor mij was, want ik zat helemaal niet te wachten op meer zichtbaarheid. 

Dat het technisch lastig was. 

Dat ik weinig te vertellen had.

En de ergste: dat bloggen alweer op zijn retour was. (Zijstapje: het was 2005!).

Heb jij ook dit soort gedachten over bloggen of een ander plan waar je tegenaan hikt?

Lees dan even verder! Want op een dag hoorde ik dat één van mijn veronderstellingen niet meer klopte: technisch zou het een fluitje van een cent zijn om een blog te beginnen.

Ik hoorde de nare stemmen in mijn hoofd nog harder schreeuwen.

Begin er niet aan. Dit is niks voor jou. 

Als je er eenmaal aan begint, moet je er wel mee verder. En dat bloggen is natuurlijk een enorme tijdvreter.

Ik negeerde de stemmen voor een kort moment. En vervolgens was het maken van een account bij Blogger (in die dagen een populair platform) en het intypen van mijn blognaam inderdaad in vijf minuten geregeld.

Allereerst overheerste de verwarring.

Oei, nu had ik een blog! Maar ik had helemaal geen idee waarover ik zou gaan bloggen. Wat nu? Begin nu, begin ergens, las ik in een leerzaam boek over creatief denken. En daarover schreef ik mijn allereerste pietepeuterige probeersel.

De eerste blogs stelden weinig voor, maar al snel raakte ik eraan verslingerd. Tot mijn eigen verrassing werd bloggen zelfs een way of life. Inspiratie voor artikelen bleek geen enkel probleem te zijn: ik publiceerde zeker drie keer in de week een nieuw stuk.

Als je eraan begint, zie je vanzelf allerlei onderwerpen en invalshoeken.

Die zichtbaarheid, dat was nog wel een lastig punt. 

Ik was in die tijd in loondienst en blogde allereerst voor mijn eigen lol, dus ik vertelde er bijna niemand over. Het liefst wilde ik zelfs zo anoniem mogelijk zijn (op internet, haha). Op mijn blog stond alleen een uitsnede van mijn ogen bij wijze van profielfoto.

Totdat er op een communicatiebijeenkomst gevraagd werd wie er een blog had. De mensen met wie ik samenwerkte, keken stomverbaasd naar mij toen ik als een van de weinigen mijn hand opstak. Ik had ze nooit van mijn blogactiviteiten op de hoogte gesteld, want zoveel stelde het in mijn ogen niet voor.

Maar ze waren tot mijn verrassing buitengewoon geïnteresseerd in mijn stukken en werden enthousiaste lezers. Ook diverse onbekenden bleken mijn blogs trouw te volgen. Ik stelde een rss-feed in en kreeg al snel meer dan 600 volgers.

Deze lezers deden dienst als mijn ‘stok achter de deur’ om met grote regelmaat een nieuwe blog te produceren. Want er was inmiddels vraag naar. Dat was enorm stimulerend.

Maar er gebeurde nog meer.

Een blog is een manier om je persoonlijke verhaal te vertellen: een ontdekkingstocht naar verlangens, drijfveren en persoonlijke fascinaties. Al bloggend ontdekte ik wat ik het liefst wilde en hoe leuk het is om ondernemend te zijn.

Wat ik nooit gedacht had, gebeurde toch: er groeide een plan om voor mezelf te beginnen. Mede dankzij het bloggen ontwikkelde ik in 2009 genoeg zelfvertrouwen om mijn eigen bedrijf te starten en mijn vleugels uit te slaan.

Ook voor mijn bedrijf is bloggen van doorslaggevend belang.

Op dit moment heb ik meer dan de helft van mijn opdrachten direct of indirect te danken aan mijn blog. Uit mijn blog is bovendien een reeks eigen producten voortgekomen, zoals Toverballen voor het Brein, Jongleren met Vermicelli en Excelleren met Ideeën.

Dankzij mijn blog ben ik dus ook schrijver, trainer en uitgever geworden. De vijf minuten om een blog te maken hebben mijn leven een andere wending gegeven. Zonder mijn blogs zou ik niet degene zijn die ik nu ben.

Heb jij (al) een blog?

Als ik nu mensen begeleid bij het uitvoeren van hun plannen vraag ik bijna altijd of ze ook een blog hebben. En als ze nee zeggen, dan adviseer ik ze om toch een eigen blog te beginnen. In 2005 was bloggen niet achterhaald en nu nog steeds niet!

Vroeg of laat komt er bovendien een moment dat je mensen bij je plan wil betrekken. Storytelling is daarvoor een uitstekende manier. En dat kan heel goed via een blog! Veel succesvolle ondernemers zeggen dat ze hun resultaten allereerst aan hun blog te danken hebben.

En... hoor jij nu stemmetjes in je hoofd? Een stemmetje dat zegt: ja, maar...

Wat ik kon, dat kun jij ook!

Wat je ook in je hoofd hebt, een blog, een gaaf project of iets anders, geef het gewoon een kans. Geef het vijf minuten!