Stok achter de deur
Niet de vaardigheden, maar de muppets in hun hoofd. Nogal wat klanten schakelen mij in omdat ze een stok achter deur willen voor hun schrijfwerk of om een stap in hun persoonlijke ontwikkeling te maken.

Iemand vroeg eens aan columnist Simon Carmiggelt hoe hij het voor elkaar kreeg om dagelijks een stukje voor Het Parool te schrijven. Hij antwoordde dat hij dat deed omdat de krant iedere dag een koerier stuurde om zijn stukje op te halen.

Hij had deze stok achter de deur nodig om zijn werk te doen. In zijn geval zelfs veertig jaar lang.

Veel van mijn klanten hebben ook behoefte aan zo'n stok.

Met alle liefde speel ik daarom voor Grote Vriendelijke Ruggensteun (GVR). Enkele dagen voor onze sessie vraag ik of ze hun werk opsturen, zodat ik het alvast kan doornemen.

Dat helpt.

Toch zijn er klanten voor wie zo’n werkafspraak niet voldoende is. Want opvallend vaak krijg ik vlak van te voren een mail, een appbericht of een telefoontje. De inhoud: kan de afspraak verzet worden?

Aanleidingen genoeg. Kwakkelende familieleden die hulp, liefde en aandacht nodig hebben. Een spoedopdracht. Een opleiding die eerst voltooid moet worden.

Een dappere enkeling zegt ronduit dat hij het heeft verdiend om ‘de boel de boel te laten’ en even niks hoeft van zichzelf.

Dat mag allemaal.

Ondertussen blijft dat boek, signatuurverhaal of dat andere prachtige plan onvoltooid. En dat terwijl dat plan zo belangrijk voor hen is.

Ze hebben er vaak al veel tijd, geld en energie in geïnvesteerd. Misschien herken je ze wel, de redenen die je weerhouden om in actie te komen.

Het is spannend om uit je vertrouwde wereld te stappen en iets te ondernemen waarvan je nog niet weet hoe het afloopt.

Toch is het jammer als het daarbij blijft.

Door andere vragen te stellen aan jezelf ontdek je vaak andere oplossingen. Die vragen beginnen met hoe of met welke:

  • Hoe kom ik aan meer geld, tijd of energie om mijn plan door te zetten en wat kan ik daaraan doen?
  • Hoe kan ik kleine blokken tijd inplannen om mijn schrijfplan te realiseren?
  • Hoe kan ik mijn persoonlijke achtergrond inzetten, zodat het een voordeel is in plaats van een nadeel? Een mooi voorbeeld hoorde ik laatst van een ontwerper: het gemis aan een warm nest werd een drijfveer om warme werkplekken te creëren).
  • Hoe kan ik het samen met anderen doen?
  • Hoe kan ik er een win-win-situatie van maken, mét mijn gezin/opleiding/zieke schoonmoeder/...?
  • Door welke drijfveer kom ik wel in beweging? (De drijfveer om 'meer zichtbaar te zijn' zet je bijvoorbeeld niet echt 'aan', maar het verlangen om waarde toe te voegen aan je netwerk kan dat wel zijn.)
  • Welke kleine moedige stap kan ik zetten?

Je denkt niet in of het ene of het andere, maar in een lenige combinatie van allebei. Of je accepteert dat je nu eenmaal graag veel op je bord hebt. Daarmee ben jij ook degene die jouw beste omstandigheden creëert en kansen zoekt.

Je bent je eigen ruggensteun.

En, als je weet dat dit ook voor jou geldt, is het dan nu ook voor jou hoog tijd om die stok in eigen handen te nemen?






Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen.Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.