In de wereld van glamour zijn er twee iconische keuzemogelijkheden voor dames die de status van diva willen bemachtigen: Blond of Big Hair.
Dat werd me laatst duidelijk na een expositie over diva's in het Victoria & Albert Museum in Londen.
Hoewel ik te laat was voor een ticket, kon ik nog wel de prachtige catalogus bemachtigen. Het imposante boek is gevuld met afbeeldingen van oogverblindende diva's uit de wereld van entertainment en muziek, zoals Maria Callas, Madonna en Lady Gaga.
Wat hun haardrachten zo fascinerend maakt, is dit:
Ze geven diva's ogenblikkelijk allure, op een vanzelfsprekende manier. Denk aan de bekende blondines zoals Debbie Harry, Agnetha van ABBA en Marilyn Monroe. Ander haar geeft meteen puntenaftrek.
Is blond geen optie, dan is er altijd nog Big Hair, zoals Tina Turner, Joan Collins en de onvergetelijke Amy Winehouse lieten zien. Door hun volumineuze haardracht waren ze alleen al herkenbaar aan hun contouren.
En laten we vooral Dolly Parton niet vergeten, die zowel in de categorie van blondines als Big Hair schittert.
Deze diva's gebruiken hun haardracht om een eigen visuele identiteit op te bouwen. Haarverf, pruiken en haarstukken zijn tools om herkenbaarheid te creëren. Net zoals een merk standvastig zijn logo en kleurenschema bewaakt om zich te onderscheiden.
Zelf ben ik geboren met de allerlichtste tint blond haar. Nog net niet spierwit.
Niet zelfgekozen en vaak geen genoegen.
Als scholier werd ik nageroepen als Blondie, wat ik toen niet als een compliment opvatte. Later trok mijn haar veel ongewenste aandacht, waardoor ik me vaak een kwetsbaar doelwit voelde.
Inmiddels hoort blond haar bij mijn identiteit. Dit ben ik. Het feit dat ik ook nog een Scandinavische naam heb, maakt het verhaal compleet :)
Wat betekent dit alles voor jou, als je je eigen verhaal wil uitdragen? Nee, je hoeft niet je kapsel omhoog te werken tot een vulkaanuitbarsting.
Wel kun je iets anders doen om je verhaal kracht bij te zetten. Net zoals diva's hun haardracht als statement gebruiken, kun jij jouw eigen eigenschappen, kenmerken of stijl benadrukken om je te onderscheiden. Wat dat ook is, van opvallend schoeisel tot eigenaardige hobby.
Dat werkt als volgt: je deelt jouw visie over je vakgebied, je methodes, en alles wat er verder bij komt kijken. Als professional uiteraard. En daar giet je een sausje Eigen Stijl & Persoonlijkheid overheen.
Zo val je direct op - als jezelf.
Dit stuk is een voorproefje van het boek over het vinden van je eigen stem, dat ik samen maak met Anja Neubauer. Dit boek zal later dit jaar verschijnen.