Verhalen geven studenten de gunfactor
09 augustus 2021 
2 min. leestijd

Verhalen geven studenten de gunfactor

Studenten met een migratieachtergrond komen moeilijker aan een stageplek of een baan. Maar komt dat nou omdat de werkgevers hen niet willen? Of speelt er iets anders?

Laatst sprak ik docenten van een commerciële hbo-opleiding over dit vraagstuk. Zij ontdekten dat het niet alleen aan de werkgevers lag, anders dan de media ons vaak laten geloven.

Want deze werkgevers wilden juist graag een student met een andere culturele achtergrond. Ze vonden het namelijk belangrijk om meer diversiteit in hun team te krijgen.

Er bleek dus wat meer aan de hand. 

Een van de factoren was dit: studenten met een migratie-achtergrond bleken nogal saaie sollicitatiebrieven en cv’s te versturen. Ze vielen daardoor niet op in de stapel brieven.

Ook hun netwerk was minder goed dan bij studenten van Nederlandse afkomst. Super jammer natuurlijk. Daarom krijgen studenten nu begeleiding om uitgesprokener te schrijven in hun brieven. Over de buurt of het gezin waarin ze zijn opgegroeid bijvoorbeeld. Of een verhaal dat iets zegt over de keuzes die ze gemaakt hebben.

Het verhaal dat je vertelt doet ertoe.

Een van de studenten is Yusuf, die ik enige tijd geleden sprak. Hij is erop gebrand om zijn taalvaardigheid op te vijzelen. Hij luistert daarom doelbewust naar luisterboeken en overweegt een extra cursus om zijn accent weg te werken.

“Als ik in mijn werk niet goed kan communiceren, sta ik op 1-0 achterstand", zei hij. "Taal is power.” Zijn hbo-studie heeft hij na acht jaar afgerond. “Uiteindelijk heb ik het voor mijn ouders gedaan", vertelde hij. "Mietjes haken af, bikkelaars werken aan hun problemen. Ik hoor bij de laatste groep, dus ik zet door.”

Dat doorzettingsvermogen, dat is een verhaal.

Dat geldt niet alleen voor studenten, maar voor iedereen. Als je een stage of een baan wilt, maar ook als je je idealen naar voren wilt brengen. “Tell your own story, and you will be interesting”, zegt kunstenaar Louise Bourgeois.

En dat klopt: zodra je je eigen verhaal erbij betrekt, wordt iets voor de ander pas echt interessant. Dan raak je ineens die snaar. De ander kan zich in jou herkennen en de connectie aangaan.

Dus, als je jezelf presenteert, laat dan iets van jezelf zien.

Vertel een persoonlijk verhaal en en maak mensen nieuwsgierig naar de rest. je verwerft er de gunfactor mee.

Een goed boek over dit onderwerp is het nieuwe boek Ontdek je sterke verhaal van Ignace de Haes. Aan de hand van zeven vragen biedt hij je een beproefde handreiking om je eigen verhaal te vertellen aan de hand van bijzondere eigenschappen en ervaringen.

Een aanrader als je zelf ook een ietsje pietsje superheld wilt worden in dit bestaan.






Het verhaal over Yusuf is eerder gepubliceerd op de website van Hogeschool Rotterdam.

Over de schrijver
Jij bent de creator van je eigen verhaal. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Ik werk met mensen die zich niet langer klein willen houden, maar groter willen groeien. Persoonlijk en met je vak. Ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring.Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie. Jouw hogere doel, waarvoor jij het allemaal doet. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid.