Hoe maak je een eenvoudig begin met storytelling?
28 december 2016 
3 min. leestijd

Hoe maak je een eenvoudig begin met storytelling?

Hoe maak je een eenvoudig begin met storytelling? Lees hierbij de belangrijkste tips om op een simpele manier te starten met verhalen in organisaties.

Laatst ontmoette ik enkele medewerkers van een fonds dat culturele activiteiten voor kinderen mogelijk maakt. De medewerkers deelden enthousiast allerlei nieuwtjes van hun organisatie via sociale media. Reacties van volgers kregen ze nauwelijks. Dat zat hen behoorlijk dwars, want ze deden er zoveel moeite voor. 

Op een dag deelden ze een aangrijpend verhaal over een ambitieus balletmeisje dat met steun van het fonds een prachtige voorstelling had gegeven. Het aantal likes schoot omhoog. Hoe kan dat?

Het verhaal van het balletmeisje was echt en herkenbaar. De lezers konden haar emoties voelen en zich met haar verhaal identificeren. Dat beloonden zij gretig met een virtueel duimpje. Verhalen dus. 

Hoe maak je een simpele start met storytelling? 

En hoe kom je op een eenvoudige manier aan die verhalen om namens je organisatie te delen?  

1. Speur naar verhalen

Gedraag je als een verslaggever die in en buiten de organisatie naar verhalen speurt die nieuw, interessant of belangwekkend zijn. Stel simpelweg je 'lens' fijn op verhalen, dan vind je altijd wel iets. Deze verhalen voeg je toe aan je eigen verhalenverzameling. Niet elke vondst is overigens bruikbaar. Maar als je veel verhalen verzamelt en noteert, komen de goede verhalen wel gemakkelijker bovendrijven.

2. Stel vragen

Een andere eenvoudige maar doeltreffende manier om verhalen te vinden is het stellen van vragen. Ontmoet regelmatig nieuwe mensen in en rondom je organisatie en toon echte interesse voor wat ze te zeggen hebben. Iemand onverdeelde aandacht geven is een schaars goed; veel mensen zijn dan ook graag bereid hun verhaal te delen. Hierbij tien eenvoudige vragen die je daarbij kunt gebruiken:

  • 1. Waar word je blij van?
  • 2. Wat inspireerde je om te starten?
  • 3. Hoe heb je problemen opgelost?
  • 4. Welke fouten heb je gemaakt
  • 5. Wat waren je grootste uitdagingen?
  • 6. Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd
  • 7. Wat is de belangrijkste succesfactor?
  • 8. Wat was het kantelpunt?
  • 9. Wanneer heb je je doel bereikt?
  • 10. Wat heeft je het meest verrast of verbaasd?

Deze vragen leveren vaak persoonlijke verhalen op over doelen, uitdagingen, miskleunen en successen. Dat zijn precies de verhalen die ons als mensen ook het meest interesseren. 

De busrit

Tijdens een busrit raakte ik in gesprek met een mevrouw die de verkorte versie van haar levensverhaal vertelde. Man verloren, rollator vanwege haar overgewicht, verhuisd naar een nieuw onderkomen, geen geld voor vloerbedekking en gordijnen, operatie.

Nu was ze op weg naar de soos van het Leger des Heils. Daar zocht ze wat gezelschap, maar echt leuk was het daar ook niet. Ik werd er treurig van en vroeg haar daarom waar ze blij van werd. Ze klaarde op en vertelde over haar parkiet waar ze zo van genoot. En ze zou heel blij zijn als ze dit jaar genoeg geld had voor een échte kerstboom.

Bij het verlaten van de bus dankte ze me hartelijk voor het stellen van die laatste vraag. Het maakte haar dag goed. En die van mij ook.

3. Wat wil je publiek?

Je belangrijkste doel van jou als verteller is om de verbinding met je publiek tot stand brengen. Alleen als je mensen raakt, gebeurt er iets en kun je verdere beweging tot stand brengen. Het verhaal moet daarom gaan over je lezers, deelnemers of toehoorders. Over hun behoeften en verlangens. 

Die behoeften hebben vaak te maken met veranderingen in hun leven. We voeren voortdurend strijd om ons aan te passen aan veranderingen, die vaak gepaard gaan met angst, onzekerheid, opwinding of andere emoties. Veranderingen roepen altijd vragen en onzekerheid op. Met verhalen over veranderingen bij anderen en hoe die anderen daarmee omgaan, bied je als verteller hulp en houvast. 


Bedenk dus wat de veranderingen zijn waar je lezer mee te kampen heeft. Wat wil je lezer bereiken? Waar ligt hij van wakker? Welke belangrijke keuze moet hij maken? Welke obstakels komt hij tegen? Kies aan de hand van deze vragen de verhalen die aansluiten bij de behoeften van je lezer. De eerste stap is vaak het lastigst. Dat geldt ook voor storytelling in organisaties

Maak daarom een bescheiden begin met een eenvoudig verhaal, dat je deelt op je website of op sociale media. Het verhaal hoeft niet perfect te zijn, want je kunt het altijd verder uitbouwen en verbeteren. Vervolgens kun je iedere week een volgend verhaal op je website delen.

Storytelling is vooral een kwestie van doen, niet van ingewikkelde werkwijzes. 

Het begint met het eenvoudige inzicht dat overal mogelijkheden zijn om verhalen te verzamelen, te gebruiken en toe te passen. Sta dus open voor nieuwe verhalen, vang ze op en ga ermee aan de slag!     

Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.