Hoe vind je een goed thema voor je eigen project?
24 februari 2019 
4 min. leestijd

Hoe vind je een goed thema voor je eigen project?

Hoe vind je een thema voor een eigen project, zoals een documentaire, een boek of een tentoonstelling? Als je je beginpunt verheldert, ga je een stuk gemakkelijker van start. En dat begint met een antwoord op deze vraag: welk verhaal wil je eigenlijk vertellen?

Misschien wil je een eigen documentaire maken. 

Een thriller schrijven. Een buurtproject opzetten. Beeldhouwen. Een reeks thema-diners organiseren voor ambitieuze vrouwen. Bonbons maken met basilicum en aardbei. Presentaties geven over hooggevoeligheid. Eindelijk die nieuwe website realiseren. Een blog beginnen over je ontdekkingstochten.

Mogelijkheden genoeg voor een eigen plezierproject.

De kans is groot dat je jezelf hierdoor nogal overweldigd voelt, zeker als je een popcornhoofd hebt waarin het ene na het andere idee naar boven plopt. 

Er zijn zoveel mogelijke ingangen, startpunten, mogelijke uitwerkingen, en ga zo maar door. Bovendien heb je waarschijnlijk al een overvolle agenda. 

Jouw project staat al een tijd op die agenda en zeurt op de achtergrond om aandacht. En nu wil je er wel eens echt mee aan de slag. 

Stel je eens voor wat een heerlijk gevoel jou dat geeft! Hoe je vleugels krijgt als je eenmaal van start bent gegaan!

Waar begin je om een thema te vinden?

Een goed beginpunt is in ieder geval om alle mogelijke ideeën voor een thema eerst uit je hoofd te halen. Schrijf eerst alles op wat je interesseert en verzamel bijbehorend materiaal. 

Films, gedichten, flarden van conversaties die blijven hangen, herinneringen, citaten, krantenknipsels: het kunnen de meest uiteenlopende zaken zijn, als het maar zaken zijn die jóu bezighouden. Dingen waar je energie van krijgt. 

Of je persoonlijke zoekvraag

Maak aan de hand hiervan een lange lijst van al je interesses: de dingen waar elke keer je oog op valt, waar je graag over leest of waar je makkelijk over vertelt. Schrijf er minstens twintig op. 

Ga dan je interesses groeperen en breng een ordening aan. 

Is er een thema dat eruit springt? Of meerdere thema's? Met een beetje geluk en handigheid ontdek je in dit materiaal een rode draad. 

Zie je het zelf nog niet? Vraag iemand anders om ernaar te kijken. Welke verbanden ziet hij of zij? Dit alles levert je - als het goed is - een kortere lijst met mogelijke onderwerpen op die bij jou het meest resoneren. Daarna komt de reality check voor deze thema's. 

Ga het volgende lijstje af.

Stel bij ieder mogelijk project-thema jezelf de volgende vragen

Boeit het project je een langere tijd?

Voor jouw project moet je waarschijnlijk aan de bak: onderwerpen bedenken, afspraken maken, jezelf moed inpraten als het tegenzit, de tijd en het geld in het oog houden, et cetera. 

Natuurlijk zijn de meeste activiteiten erg leuk om te doen, maar er gaat veel tijd en energie inzitten. Je krijgt ook de onvermijdelijke dips. Het lukt je alleen als het onderwerp je langere tijd gaat boeien. Denk daar dus goed over na: wil ik hier lange tijd mee bezig zijn?

Is je eigen project praktisch uitvoerbaar?

Kijk wat er kan en wat er niet kan. Als je al bij voorbaat ziet dat jouw project niet realistisch is, begin er dan niet aan. Maar laat je ook niet te veel belemmeren door gedachten over mogelijke obstakels Het is jouw verlangen (of frustratie), dus voel je vooral ook vrij om iets nieuws, geks of buitenissigs uit te proberen. Ook iets dat je eigenlijk niet durft. ja, misschien juist wel die buitenissigheden! 

TED-talk-spreker Jia Jiang had last van angst voor afwijzing en besloot juist die angst tot onderwerp te maken van zijn project. Hij ging 100 dagen lang actief op zoek naar afwijzing. Dat leverde waanzinnige ervaringen op, die onder meer leidden tot het boek Rejection Proof.

Heeft je project duidelijke grenzen?

Als je project te breed is, dan schiet je alle kanten op. Als je veel te weinig houvast hebt, leidt dat vaak tot uitstelgedrag. Zorg dus voor duidelijke grenzen: weet wat je wilt. Daardoor kun je er ook gemakkelijker met anderen over communiceren: je kent je verhaal. 

Grote kans dat je je aanvankelijke idee in de loop van de tijd toch aanpast of een andere wending geeft. Dat geeft niks. Het is nu vooral belangrijk dat je een kader hebt om daadwerkelijk van start te gaan.

Wie wil je bereiken met je eigen project?

Jouw project kan een plezierproject zijn, puur voor jezelf. Maar er is ook een dikke kans dat je het niet alleen voor jezelf doet, maar ook voor anderen. Mensen die van jouw werk gaan genieten. 

De mensen die je wil bereiken met je boodschap. Of je (toekomstige) afnemers. Wie wil je precies bereiken? Hoe ziet jouw impact eruit? Voor wie doe je het uiteindelijk? Stem daar je plannen op af.

Kun je een link leggen met ander werk?

Je kunt een (creatief) project beginnen om je eigen interesses uit te leven. Dit project hoeft helemaal niets te maken te hebben met het beroep dat je uitoefent of jouw eigen vakgebied. Je gaat bijvoorbeeld via een eigen project uitvogelen of een andere loopbaan iets voor je is. 

Een project vraagt hoe dan ook tijd en energie. 

Als je een link kunt leggen met je hoofdactiviteiten, dan is dat een voordeel. 

Je vergroot er bijvoorbeeld je netwerk mee. Of je ontwikkelt uiteindelijk een product dat je ook kunt verkopen. Het komt er allemaal op neer dat je een focuspunt kiest. Als je weet wat voor verhaal je wilt vertellen, dan helpt je dat enorm op weg. 

Jouw eigen project zal je ook enorm veel opleveren. Iets doen waar je hart naar uitgaat. 

Meer zichtbaarheid. Meer erkenning als expert. Nieuwe waardevolle contacten. Wellicht ook meer klanten en nieuwe opdrachtgevers als dat je doel is. In ieder geval: het leven leiden zoals jij dat wilt. 

Leef je verhaal.






Over de schrijver
Jij bent de creator van je eigen verhaal. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij als multitalent een popcornhoofd vol ideeën hebt en overal mogelijkheden ziet. Ik werk met mensen die zich niet langer klein willen houden, maar groter willen groeien. Persoonlijk en met je vak. Ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en niet te vergeten jouw missie. Jouw hogere doel, waarvoor jij het allemaal doet. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid. Ik help je om je verhaal te leven: van woorden naar daden. Dat doe ik door middel van coaching, online programma's en vaak ook met mijn eigen pen.