Zo kies je slim bij een overvloed aan ideeën
07 juli 2023 
2 min. leestijd

Zo kies je slim bij een overvloed aan ideeën

Je hebt een overvloed aan ideeën die allemaal waardevol, leuk en belangrijk zijn. In jouw popcornhoofd plopt het ene na het andere idee op. Alles uitvoeren is gewoon te veel. Slim kiezen, hoe doe je dat?

De kans bestaat dat je verlamd raakt en helemaal niets doet als je veel ideeën hebt. Of je laat je leiden door mensen die het hardst aan je trekken om mee te doen, in plaats van dat je je eigen plan trekt.

Bovendien loop je een groot risico dat je niet je gewenste kwaliteit kunt leveren als je te veel ideeën gaat uitvoeren. Een heleboel projecten een beetje doen, is per saldo heel weinig. En je hebt maar één leven :).

Kiezen dus, want anders sleep je een spoor van halfbakken ideeën achter je aan. Hoe kies je dan?

1. Word je er blij van?

En dan bedoel ik écht blij. Je voelt het vaak aan je buik (of aan een andere plek waar jouw intuïtie woont). Marie Kondo zou zeggen: Does it spark joy?

Zo ja: volle kracht vooruit!

Krijg je er geen vrolijke kriebels van? Ga na wat dan eigenlijk je motivatie is om met dit idee aan de slag te gaan. Omdat iemand anders het een goed idee vindt? Omdat je hebt gehoord dat anderen het ook zo doen?

Wees eerlijk tegenover jezelf en begin er dan niet aan.

2: Past het project bij je persoonlijke doelen?

Wil je een geweldige ouder zijn? Een inspirerende leider worden? Meer en betere klanten? Veel tijd voor jezelf?

Ga na of het idee past bij je persoonlijk doelen, voordat je tijd en energie stopt in de uitwerking van dat nieuwe briljante idee. Elk idee waar jij je energie in steekt, dient een bijdrage te leveren aan je grotere doel. Dat doel hoeft overigens niets verhevens te zijn, maar wel iets wat jou karakteriseert of onderscheidt.

Je persoonlijke doelen zijn dus de meetlat waar je je idee naast kunt leggen. Wees kritisch, doe het niet omdat anderen vinden dat je het moet doen en bepaal zelf of je dit echt wilt.

3. Heb je er tijd voor?

We hebben allemaal weinig tijd. Of we denken in ieder geval dat we een gebrek aan tijd hebben. Dus als je dit idee wil uitvoeren, moet je er voorrang aan willen geven en zo nodig iets anders opzij schuiven.

Heb je ruimte genoeg in je agenda om het erbij te nemen? Zo ja, zijn er dan andere ideeën of projecten die minder prioriteit hebben of verschoven kunnen worden?

4. Zit er iemand op te wachten?

Een belangrijke vraag. Sommige ideeën voer je puur voor jezelf uit. Een roadtrip in een gebloemd hippie-busje bijvoorbeeld. Maar de meeste ideeën zijn bedoeld voor andere mensen. En dan is het noodzakelijk dat iemand in de wereld er behoefte aan heeft. En het liefst wel wat meer mensen dan 1 persoon...

Check dus of er eigenlijk wel behoefte is aan het idee. Vervult het een behoefte aan gemak, liefde, respect, verbondenheid, meer klanten of meer ontspanning? En hoe dringend is die behoefte eigenlijk?

Vraag het aan mensen in je naaste omgeving. Of nog beter: aan mensen voor wie je idee bedoeld is. Houd een behoeftepeiling op sociale media. Ga interviews houden. Of zet een serieus marktonderzoek op touw en ga toekomstige gebruikers bevragen.

5. Ben jij degene die het moet uitvoeren?

Sommige ideeën zijn geweldig. Maar jij bent niet de uitgelezen persoon om het tot leven te wekken. Omdat je er niet de juiste vaardigheden voor hebt bijvoorbeeld. Of omdat jouw talenten ergens anders liggen.

Wees eerlijk tegen jezelf: ben jij de beste uitvoerder? Als dat niet zo is, kijk dan aan wie je het idee kunt overdragen.

Als het idee echt bij je past, kost het je ook geen zware inspanningen om het tot leven te wekken. Alles wat je ontwerpt, neerzet of creëert gaat je ineens een stuk gemakkelijker af. Gewoon omdat je helemaal jezelf bent.

Succes!






Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen.Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.