De grote tomatencheck: leg de verhalen van eindgebruikers op tafel
22 januari 2021 
2 min. leestijd

De grote tomatencheck: leg de verhalen van eindgebruikers op tafel

Goede ideeën bedenken die doel treffen, hoe doe je dat? Check je ideeën zo snel mogelijk bij de eindgebruikers. Beter nog: leg hun verhalen op tafel.  

Als je een stel energieke ideeënmakers bijeenroept om te brainstormen, wordt al snel het ene na het andere idee afgevuurd. En dan kan het zomaar gebeuren dat je op de verkeerde weghelft belandt. Zonder dat iemand dat in de gaten heeft.

Want de eindgebruikers zijn helemaal buiten beeld.

Laatst sprak ik met professionals van een organisatie die mensen helpt om gezonder te eten. Deze medewerkers vroegen zich af hoe je mensen met weinig geld stimuleert om gezonde voedingskeuzes te maken.

De appel in plaats van de zak patat, zeg maar.

Om dat vraagstuk nou eens goed aan te pakken werd een stel creatieve meedenkers bijeen geroepen voor een uitgebreide brainstormsessie. 

Deze inventieve geesten begonnen direct enthousiast te ratelen en hun innovatieve ideetjes op geeltjes te schrijven. 

Een van de oplossingen uit hun creatieve flipperkast: dozen met verse tomaten gratis verspreiden in een wijk met veel lage inkomens, zodat mensen daarmee allerlei lekkere en gezonde gerechten konden bereiden. Daar kon toch niemand tegen zijn, zou je denken. 

Bij een volgende sessie legden ze de ideeën voor aan enkele mensen met een hele kleine portemonnee.

Dat was nogal onthutsend.

Een mevrouw liet weten dat ze het idee over gratis voedsel wel sympathiek vond. Maar dan toch liever niet met verse tomaten. Ze kon namelijk alleen uit de voeten met ketchup of kant-en-klare tomatensaus.

De ideeënbedenkers schrokken ervan.

Zelf konden ze met het grootste gemak tientallen smakelijke gerechten met verse tomaten op tafel toveren. 

Achteraf begrepen ze het trouwens wel. Ze hadden compleet over het hoofd gezien wat mensen met allerlei vormen van stress allemaal moeten doen om het hoofd boven water te houden. 

De les: ideeën altijd meteen checken bij de mensen voor wie ze bedoeld zijn. Ook als die ideeën enorm voor de hand liggen. Want wat gebeurt hier eigenlijk?

Ideeënbedenkers raken verliefd op hun eigen vondsten.

Dat is tricky. Want dan voel je wel de vele vlinders in je buik fladderen, maar zie je niet meer wat de eigenlijke behoeften zijn van de eindgebruikers. 

Naar aanleiding van deze ervaring riep deze organisatie de Grote Tomatencheck in het leven als plannenmakers weer eens los gaan. Heb je iets leuks bedacht? Prima, maar ga snel na of mensen zitten te wachten op een doos verse tomaten.

De beste innovaties breng je tot stand door te gaan luisteren naar persoonlijke ervaringen.

Als je iets wilt verbeteren, moet je eerst de verhalen op tafel krijgen van de eindgebruikers. Hoe check jij of jouw verse tomaten doel treffen?





Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.