Als je vrienden je website de hemel in prijzen (en waarom dat geen goed nieuws is)
25 maart 2022 
2 min. leestijd

Als je vrienden je website de hemel in prijzen (en waarom dat geen goed nieuws is)

Beelden blijven gemakkelijker hangen dan cijfers, opleidingen en competenties. Bovendien roepen verhalen emoties en herkenning op. Gebruik daarom verhalen op je website.

Je kunt natuurlijk je CV op je website zetten. Lekker veilig.

Of je geeft in je profieltekst aan welke methodes je gebruikt bij je diensten. Als coach ben je misschien helemaal ondersteboven van Reiki of Emotional Freedom Therapy. Als conceptenbouwer ga je helemaal uit je dak over design thinking.

Je vrienden bekijken deze teksten en complimenteren je gul met je mooie website met heldere iconen en stappenplannen.

Dan moet je juist oppassen. 

Want natuurlijk prijzen ze welwillend je website de hemel in. Veel mensen denken dat websites er zo uit horen te zien.

Maar dat is niet perse goed nieuws, want ze onthouden het niet. Laat staan dat ze kunnen navertellen wat je precies doet. En dat geldt helaas ook voor je andere lezers.

Veel mensen worstelen met hun boodschap, of dat nu op een website is of iets anders. Jij ook?

Je hebt er al eindeloos aan gesleuteld, dus dat is het punt niet. Maar ergens voel je wel dat het nog steeds niet duidelijk genoeg is.

Je trekt wel allerlei mensen aan, toch? 

Maar als je eerlijk bent: het zijn eigenlijk niet de juiste mensen die je met jouw superkracht geweldig kan helpen.

Daarvoor heb je een specifieke groep lezers nodig die zich direct aangesproken voelt. Je dient minder uit te gaan van wat je zelf kan (je eigen methodes dus) en meer van je toegevoegde waarde voor anderen.

Je zet dus de vragen van je lezer helemaal centraal.

Vanaf dat punt kun je ook de bijbehorende verhalen vertellen. 

Want een verhaal onthouden mensen wel, zeker als dat een persoonlijk verhaal is dat zij herkennen. Bovendien dragen verhalen emoties over. Zonder het eerst te voelen komen lezers niet in beweging. Verhalen zijn daarmee onverslaanbare krachten om mensen ‘aan’ te zetten.

En dan nog iets: als je lezers twijfels voelen over jouw aanpak - ze vinden het bijvoorbeeld te wazig - dan is een verhaal nog veel effectiever. Met verhalen roep je beelden op in het hoofd van je lezer.

Deze plaatjes overschrijven gemakkelijk de twijfels die je lezer nog heeft. 

Net zoals een nieuw computerprogramma dat doet op de harde schijf van je apparaat.

Van abstracties kun je niet houden. Van verhalen over mensen wel. Dus als je wilt dat jouw teksten op je website beklijven, vertel je bezoekers dan beeldende verhalen met uitgekiende details en emoties.

Waar sta jij nu als maker van deze teksten? 

En welke beslissing kun jij nemen om dit te veranderen?

Ik haal liefdevol de angels uit jouw oude verhaal. En ik help je om taal te geven aan je nieuwe verhaal, zodat jij een doorbraak beleeft in je werk en je leven.

Wil je meer weten over je eigen sprong en mijn begeleiding daarbij? Kijk dan hier. Vleugels met Jouw Verhaal.





Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen.Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.