Boekbespreking | Moest er nog eens bijkomen van niet
24 oktober 2023 
3 min. leestijd

Boekbespreking | Moest er nog eens bijkomen van niet

Tekstschrijvers papegaaien elkaar graag na, waardoor je overal dezelfde soort teksten ziet. Denk aan ‘de basisschool die openstaat voor vernieuwing’ of ‘de financieel specialist die zich verdiept in jouw financiële situatie’. Clichés van de hoogste orde, die geen enkele indruk achterlaten. Maak het liever persoonlijk en herkenbaar met storytelling en schiet precies in de roos.

Betrap jij jezelf wel eens op een cliché in je teksten? Of ben je nieuwsgierig hoe je onvergetelijke teksten maakt, waarmee je je onderscheidt van anderen?

Twee keer ja?

Dan is het boek Moest er nog eens bijkomen van niet een dikke aanrader. Een lekker leesbaar boek, waarin Rick Evers en Willem Verdaasdonk de meest schrikwekkende clichés onder de loep nemen van ondernemers en organisaties. 

Bij ons werken allemaal vakkundige mensen, lees je bijvoorbeeld op de website van een dienstverlener. 

Dan denk je bij jezelf: 

Moest er nog eens bijkomen van niet.

Nu snap je ook de opvallende titel van het boek. Klanten mogen kwaliteit, vakmanschap en service immers verwachten van een dienstverlener. 

De vraag die jij als schrijver dient te beantwoorden: waarom moeten mensen nou echt bij jou zijn? En daarmee zijn we meteen aanbeland bij het hoofdthema van dit boek: warme teksten produceren die helemaal bij jou passen.

Clichés vermijden betekent je onderscheiden met eigen taal.

Dit boek reikt handige richtlijnen aan om lauwe en inwisselbare teksten om te vormen tot warme teksten die blijven hangen: met beleving, overtuiging, een flinke dosis inspiratie en vooral meer lef. 

Je onderscheidt je als je deze tips toepast: 

1. Begin met het formuleren van je boodschap 

Schrijven begint niet met schrijven, stellen de auteurs terecht. Schrijven begint met het beantwoorden van deze vragen: 

  • Waarom is deze tekst belangrijk voor mijn doelgroep? 
  • Wat is je belangrijkste boodschap?
  • Snapt de lezer dat het voor hem of haar is? 

2. Verdiep je in de lezer. En dan echt. 

De sleutel voor warm contact is om je in de lezer te verdiepen. Wat wil die nou weten? Waarom zou iemand jouw product of dienst verkiezen boven die van anderen? 

Wees eerlijk. Je lezers willen niets lezen over vakbekwaamheid, want daar gaan ze al van uit. Ze willen weten of ze snel geholpen worden bij een dringend probleem. En of ze geen parkeerstress krijgen als ze jouw zaak bezoeken. 

3. Maak het smaakvol 

Dien je tekst op met originele woorden en mooie voorbeelden. Smaakvol én met plakkracht.

4. Geef volop voorbeelden 

De beste manier om je te onderscheiden is storytelling: vertel wat je concreet doet, gevat in een verhaal.

Laat bijvoorbeeld als keukenzaak zien dat je een knalroze keuken hebt geleverd aan een 80-jarige mevrouw. ‘Rozer dan dit kan niet’. Dat dit ‘maatwerk’ was – de leegste huls aller tijden – snapt de lezer wel. 

5. Gebruik een warme toon 

Teksten waarin persoonlijkheid zit doen het veel beter, want met een menselijke toon ga je van koud naar warm. Ze lezen lekker, de lezer raakt geboeid. Gebruik daarom kortere zinnen en geef je tekst meer gevoel. 

6. Creëer een personage 

Hoe kom je af van die vreselijke abstracte taal om jouw oplossing uit te leggen? Maak het persoonlijk en creëer een personage, waarin je lezers zich herkennen. ‘Neem nou Kees. Hij vindt zijn draai niet op kantoor. Daarom kan hij bij ons doen wat hij het liefst doet.’ 

7. Schrijf zoals je lezer praat 

Dat betekent kortere zinnen en woorden die je lezers thuis ook gebruiken. 

  • Worstelen met taaie vraagstukken > ik kom er in mijn eentje niet uit.
  • Duidelijke focus > we weten precies waar we het voor doen.
  • Onze professionals > onze mensen.

Bij je schrijfwerk is inhoud belangrijker dan de vorm, schrijven de auteurs. 

Dat is zo. Al wordt het wel prettiger als het origineel en plakkerig opgeschreven is.  Moest er nog eens bijkomen van niet is een praktische gids vol levendige voorbeelden, waar ook ervaren schrijvers inspiratie uithalen. 

Het boek bevat trefzekere adviezen voor websites, rapporten of offertes. Maak korte metten met hol taalgebruik. En verleid de lezer met formuleringen die echt verrassen.






Boekgegevens:

Een eerdere versie van dit artikel verscheen op Frankwatching.



Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.