Pluk jij genoeg ideeën uit het universum?
02 oktober 2012 
2 min. leestijd

Pluk jij genoeg ideeën uit het universum?

Ideeën zweven al rond in het universum, maar je moet ze wel uit de lucht weten te 'plukken'. Over tafelpoten en tandartsen.

Een meubelondernemer zag eens hoe een man een tafel wilde vervoeren met zijn auto. 

Toen deze man de tafel in de achterbak wilde tillen, zag hij dat dit nooit ging passen. Daarom besloot de man de poten even los te maken. De losse onderdelen pasten met gemak in de achterbak. 

Na aankomst bevestigde de man de poten weer. 

Het simpele voorval bracht de ondernemer op een idee voor zijn eigen zaak. Hij besloot voortaan zoveel mogelijk producten in losse onderdelen aan te bieden. Zo konden zijn klanten de meubels veel gemakkelijker naar huis transporteren. 

Ook voor de winkel zelf waren de compacte pakketten een enorm voordeel. De ondernemer kon grotere voorraden opslaan, meer meubels tegelijkertijd aanbieden en nóg goedkoper leveren dan al het geval was. 

De ondernemer heette Ingvard Kampvard, zijn winkel is IKEA. 

De rest van het verhaal is bekend: IKEA boekte veel succes met deze verkoopstrategie van niet-gemonteerde meubelen, die nog nergens anders toegepast werd. Het bedrijf groeide uit tot multinational; in menige huiskamer is deze huisraad niet meer weg te denken.

Hoe kom je tot zo’n gouden vondst?

Daarvoor is het interessant om na te gaan hoe Kampgard dit idee kreeg. De inval van Kampvard was niet alleen een toevalstreffer, die de wereld veranderd heeft. 

Want het werkte alleen in combinatie met zijn persoonlijke alertheid. Hij hield zijn ogen open, voortdurend op zoek naar manieren om zijn bedrijf slimmer te organiseren. 

Toen hij de gedemonteerde tafelpoten zag, kwam er in zijn hoofd een klik tot stand. Nieuwe vindingen zijn niet het gevolg van hard nadenken of van ingewikkelde hersengymnastiek, maar van de toepassing van bestaande ideeën op een nieuw terrein. Of enkele bestaande ideeën klonteren samen tot een nieuw idee.

Inspiratie bij de tandarts

Dat proces kan op diverse manieren vorm krijgen. Neem bijvoorbeeld dit verhaal:

De plotselinge ingeving

Voor haar roman Ontaarde moeders moest romanschrijver Renate Dorrestein invoelbaar maken hoe verschrikkelijk een verkrachting was. Ze zat bij de tandarts voor een wortelkanaalbehandeling. Bel de andere patiënten maar af, zei de tandarts tegen zijn assistent. 

Op dat moment viel bij Dorrestein het kwartje. De wanhoop zit in de tijdsduur, dacht ze. In het gevoel dat je nooit meer uit dit moment komt. Bij thuiskomst schreef ze de verkrachtingsscène uit als een relaas van drie bladzijden zonder enige punt.

Vind jij het krijgen van goede ideeën lastig?

Het vinden en ontwikkelen van bijzondere ideeën vereist vooral een consequente aanpak, zoals alertheid op ideeën die er al zijn. Daar geef je vervolgens je eigen draai aan. 

Daarnaast vergt het helder inzicht in je eigen ‘zoekopdracht': pas als je weet wat je zoekt, valt dat goede idee je in het oog. 

Breakaway ideas come to those who are in the habit of looking for them, schrijven Andy Boynton en Bill Fischer in hun boekwerk The Ideahunter over innovatie.

Heb jij behoefte aan meer ideeënrijkdom? 

Dan staat je eigenlijk hetzelfde te doen. De oplossing voor je vraagstuk is er al, ergens in het universum. Stel je ervoor open om het te plukken. 

 



Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.