De slimme deeltruc bij Sister Act
07 november 2013 
2 min. leestijd

De slimme deeltruc bij Sister Act

Aan het begin van de voorstelling van de musical Sister Act waarschuwt een strenge 'voice over' dat foto- en filmopnamen verboden zijn. We horen het al niet eens meer. Zo gaat dat immers altijd bij voorstellingen.

Aan het slot van de musical is het publiek helemaal warm gespeeld door de swingende musicalsongs. We hebben uitgebreid geapplaudisseerd en denken dat het laatste doek gevallen is. 

Maar de 'voice over' komt nog één keer terug met een verrassende mededeling. Het doek gaat nogmaals open, zodat we de hele cast kunnen fotograferen. Nu wél! 

Het publiek laat zich dat geen twee keer zeggen. In een mum van tijd heeft de menigte zijn mobiel paraat om de musicalsterren vast te leggen.

Buitengewoon slim om het publiek je verhaal te laten delen.

De voice-over vertelt ook onder welke hashtag de foto gedeeld kan worden. Zo wordt iedere avond onder #sisteractNL al die foto’s keer op keer verspreid via Twitter en Facebook. 

Bovenstaande foto is daar één van. Dit is dus dé manier om je enthousiaste publiek een podium te geven. Geen krachtiger verhaal dan het verhaal van mensen met dezelfde interesses of achtergrond, die iets beleefd hebben wat jij óók geweldig vindt.

Dat verhaal vinden we geloofwaardig.

Verhalen delen is een van de beste manieren om een boodschap te verspreiden. Als mensen enthousiast zijn, delen ze vanzelf. Je hoeft het soms alleen maar een handje te helpen. 

Wil je ook dat je publiek jouw verhaal verspreidt? 

Maak het de mensen zo gemakkelijk mogelijk om het verhaal te delen.

  • Hoe: Geef aan hoe ze het verhaal verspreiden (bijvoorbeeld welke hashtag ze allemaal gebruiken op sociale media).
  • Wat: Laat zien in welke vorm ze het verhaal kunnen delen. De stad Rotterdam gaf bijvoorbeeld kant en klare formats om verhalen rondom het 'merk Rotterdam' te verspreiden.
  • Waar: Bied een podium. Een webplatform, een expositie, een vertelavond, noem maar op. Berlijn heeft in de stad vele manieren gecreëerd om het verhaal over het Derde Rijk en de Koude Oorlog uit te dragen.
  • Wanneer: Vertel wanneer ze hun verhaal kunnen delen. De samenballing in één korte periode geeft een verhaal bijvoorbeeld een vliegende start.
  • Waarom: Ondersteun ambassadeurs en laat ze zelf vertellen waarom ze je verhaal delen. Mensen raken daardoor nóg enthousiaster over het verhaal. Laat zien dat je hun inspanningen erg waardeert.

Of nog beter: maak het mógen delen van het verhaal tot iets bijzonders, net zoals bij Sister Act.  

Hoe prikkel jij je publiek tot het delen van verhalen? 

Ik lees het graag!  





Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.