Stappen voor creatieve denkers: risico's nemen en uitproberen
14 mei 2021 
2 min. leestijd

Stappen voor creatieve denkers: risico's nemen en uitproberen

Mogelijkheden zien die anderen niet zo snel zien, risico's durven nemen en uitproberen: essentiële stappen voor creatieve denkers. Hoe staat het bij jou met die eigenschappen?

De Australiër David Walsh is uitgerust met een formidabel stel hersenen. Dankzij die breinkracht is hij uitzonderlijk goed in het tellen van kaarten bij kansspelen.

Met een systeem dat hij zelf ontwikkeld heeft verdiende hij een fortuin in het casino.

Ook het gokken bij paardenraces ging hem buitengewoon goed af. Als water, zo hard stroomt het geld binnen bij Walsh.

Dat fortuin spendeert hij vooral aan kunstwerken. Egyptische kunst, maar ook werk van hedendaagse beroemdheden, zoals Damien Hirst, Anselm Kiefer en Fernando Botero.

Maar Walsh wil meer.

Bij zijn geboortestad Hobart op Tasmanië bouwt hij zijn eigen museum met de naam Museum of Old and New Art. Voor de oplettende lezer: de afkorting MONA lijkt inderdaad op een ander wereldberoemd museum.

Het museum van Walsh is grotendeels ondergronds, verborgen in een rotsige landtong. Je kunt er alleen per boot komen. En er is geen daglicht in het museum. Seks en dood zijn de belangrijkste thema's van de kunstwerken, als een soort morbide Disneypark voor volwassenen.

Niemand zou zoiets ingewikkelds met die omvang bedenken op die moeilijke plek. Maar Walsh begon gewoon. De stap om uitvoerig alle risico's in kaart te brengen sloeg hij over.

Het museum is eigenlijk net zo zonderling als Walsh zelf.

Zou het hem lukken om hier een succes van te maken? Voor de lokale economie in ieder geval wel, zo schreef het Financieele Dagblad laatst in een mooie reportage. Eenderde van de toeristen aan Tasmanië bezoekt het museum, dat daarmee een ongekende impuls levert aan de welvaart op het eiland.

Van een kleurloze havenstad is Hobart veranderd in een bloeiend cultureel en toeristisch centrum. Lonely Planet riep het MONA in 2015 zelfs uit tot mooiste museum ter wereld.

Maar het meest blij is Walsh zelf. Na zijn gokactviteiten heeft hij met het museum eindelijk iets blijvends gerealiseerd.

Kansrijke ideeën vinden gaat samen met je eigen overtuigingen.

Hoe beter je in mogelijkheden denkt, hoe meer opbrengsten. En ook hoe groter de kans dat er echt iets goeds bij zit. En creatieve ideeën, daar hebben we dringend behoefte aan.

Zeker nu. Want het beeld dat je van de toekomst had, dat staat wellicht op losse schroeven. Of je staat op een kruispunt om nieuwe keuzes te maken voor je werkende leven of je persoonlijke situatie.

Vaak zitten allerlei belemmerende gedachten in de weg om die nieuwe ideeën te bedenken. Je gedachten snellen door een smalle donkere tunnel. Maar daar hoef je je niet door te laten meevoeren.

Ook jij kunt weer mogelijkheden zien (ook als je geen gokmiljonair bent zoals Walsh). Door op een andere manier naar een vraagstuk te kijken. Door te spelen en nieuwe perspectieven toe te passen.

En vooral door iets uit te proberen zonder dat je de uitkomst kent. En ja, dat is ook een gok.





Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen.Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.