Zet beelden in om je missie en visie te verhelderen

Visualisatie helpt, zowel met beelden als met woorden en verhalen. Een interessante tool voor visionaire ondernemers, koplopers en pioniers. 

Op kerstavond 1968 werd een belangrijk beeld vastgelegd, waardoor de wereld voor het eerst een eigen 'gezicht' kreeg. Op dat moment werd vanuit de ruimte de allereerste foto van de planeet Aarde gemaakt. Het leverde een aangrijpend beeld op van een kwetsbare planeet in een zwart, leeg heelal. 

Dit beeld groeide uit tot een iconische foto, die van alles in gang zette. Want toeval of niet, vlak daarna stonden de eerste milieubeschermers op om de planeet Aarde te redden.

Pas als je een beeld hebt, kun je er iets mee doen.

  • Als je als sociaal ondernemer je wil inzetten voor een nieuw project of een gedurfde droom.
  • Of als je als pionier iets nieuws wil ontwikkelen dat er nog niet is en dat mensen zich eigenlijk nog niet kunnen voorstellen. 
  • Bij innovatieve projecten of ondernemingen

In deze gevallen heb je beelden nodig om je doelen te verhelderen, uit te dragen en te realiseren. Sla daarom de verbeelding niet over.



Visualisatie geeft focus

Allereerst helpen beelden om je doelen te bereiken, want dat gaat beter als je de beelden van de uiteindelijke resultaten voor je ziet. 

Zonder een zinderend eindbeeld waar je echt warm voor loopt is het moeilijk om die eerste concrete stappen te zetten en om door te zetten als het tegenzit.

Grote sporters visualiseren daarom precies hoe ze de wedstrijd winnen. Ze stellen zich zelfs voor hoe ze op het podium glorieus de medaille in ontvangst nemen. 

Visualisatie helpt je om kansen te zien 

Door te visualiseren, te verbeelden en te vertellen ga je de kansen herkennen die op je pad komen om vernieuwingen te realiseren. Ook daardoor kom je veel gemakkelijker tot resultaten.

Visualisatie creëert krachtbronnen

Door het te verbeelden en te verwoorden, krijg je extra energie om jezelf te stretchen en de uitdaging aan te gaan. Het is een toegankelijke krachtbron waar je uit kunt tappen, ook op de momenten dat het tegenzit. 

Ook storytelling helpt om vernieuwingen en veranderingen mogelijk te maken. Door het verhaal te vertellen hoe je van A naar B gaat, bijvoorbeeld. Eigenlijk creëer je daarmee ook beelden in het hoofd van jezelf en je publiek. 


Hoe werkt dit? 

1. Wensen

Het creatieproces van iets nieuws of een belangrijke verandering begint met naar binnen keren. Stel je voor wat je werkelijk wil, los van de verwachtingen van anderen. 

2. Verbeelden

Druk je wens of droom uit in beelden: tekeningetjes, foto's, collage-materiaal, etc. Of maak gebruik van bestaande associatiekaarten met metaforen, bijvoorbeeld om een vision board te creëren.

Hierdoor maak je je droom concreter en realistischer.

  • Hoe ziet het eruit? 
  • Wat doe je precies? 
  • Wat doen anderen?

3. Geloven

Vertrouw erop dat je het echt kunt en dat alles gaat meewerken om je wens te realiseren. Vervolgens ga je je wensen ook uitspreken. Niet een keer, maar heel vaak. 

Om dat verhaal de wereld in te brengen, ondersteun je je verhaal met visuele middelen, bijvoorbeeld met foto's, filmpjes en prototypes. Ook hierbij maak je je verhaal dus weer visueel, waardoor je andere mensen makkelijker meeneemt in je droom, plan of visie.

Kortom: visualisatie is een belangrijke tool

Visualisatie en storytelling zijn dus krachtige tools om jezelf te helpen bij het ontwikkelen van nieuwe ideeën en het bereiken van je doelen. Het helpt je om nieuwe kansen te zien en vooruitgang te boeken. 

Probeer het eens en ontdek wat voor verschil het kan maken bij het ontwikkelen van jouw missies en je visie.


Lees hier verder: