Hoe word je zelf een trendwatcher?
10 december 2012 
4 min. leestijd

Hoe word je zelf een trendwatcher?

Je wilt je klanten, relaties of afnemers verrassen met ideeën voor slimmere oplossingen of innovatieve vondsten. Werk aan de winkel om die ideeën te verzamelen en te onderbouwen. Hoe word je zelf een trendwatcher?

Veranderingen volgen elkaar razendsnel op, in je eigen vakgebied en daarbuiten. Als vakman of -vrouw weet jij waarschijnlijk hoe belangrijk het is om regelmatig vooruit te kijken en nieuwe ontwikkelingen te signaleren, zodat je gemakkelijk inspeelt op deze veranderingen.

Bij trendwatching kijk je naar de wereld om actuele veranderingen in beeld te krijgen. 

Trends helpen om richting te geven aan je eigen keuzes. Waar gaat de wereld naar toe en wat wil je daarmee? Je ontdekt ook welke behoeften, keuzepatronen en levensstijlen ons leven beïnvloeden en welke gevolgen dat heeft, bijvoorbeeld voor jouw afnemers.

Heel toepasbaar dus.

Hoe selecteer je de juiste trends?

Maar op welke veranderingen speel je in? Hoe weet je dat een trend echt belangrijk wordt? En hoe kun je de vele trends vertalen naar je eigen activiteiten?

Trendwatchers hebben daarvoor hun eigen methoden ontwikkeld: kijkend door hun oogharen zien ze sneller wat de meeste mensen nog niet zien. Ze gebruiken hun intuïtie en doen van daaruit voorspellingen. Het is dan ook de moeite waard om bekende trendwatchers te volgen.

Maar je kunt ook heel goed zelf aan de slag met trendwatchen. Het vraagt aandacht, nieuwsgierigheid en vooral het vermogen om niet meteen te oordelen. En het is heel leuk om te doen!

Zelf aan de slag met trendwatchen

Via een speurtocht op internet kom je bijvoorbeeld al heel wat trends op het spoor. Lees hier enkele tips die je helpen om er meer uit te halen.

1. Formuleer je vraag

Trendwatchen doe je om nieuwe inspiratie op te doen en zo aan te sluiten op nieuwe ontwikkelingen. Het heeft echter weinig zin om in het wilde weg te speuren. Formuleer van te voren een onderzoeksvraag die als leidraad dient. Waar wil je nieuwe ideeën voor vinden?

Aan de hand van je vraag kies je een beginpunt.

Je wilt bijvoorbeeld weten met welke diensten je het komende jaar nog beter aansluit op de behoeften van je opdrachtgever. Als beginwoord neem je dan een woord dat jouw opdrachtgever vaak gebruikt. Transparantie bijvoorbeeld. Aan de hand hiervan speur je op internet, in bladen, in gesprekken.

2. Verzamel losse vondsten

Naar aanleiding van het beginpunt verzamel je losse vondsten. Alles wat opmerkelijk is, is bruikbaar. Formuleer er geen oordeel over, signaleer alleen maar.

Een leuke manier is om samen met anderen op internet te zoeken en elkaars vondsten te bespreken. Iedere vondst schrijf je op een apart post-it-blaadje, die je op een groter vel plakt. Kijk wat anderen vinden en bouw daar op voort.

Het is de kunst om tegelijkertijd open oog te houden voor 'bijvangsten'. Want 'toevallige vondsten' kunnen ook waardevol zijn! Een kritische blik hindert je bij je mogelijkheden om nieuwe ideeën op te pikken.

Laat daarom je strikte opvattingen wat goed en fout is zoveel mogelijk los. Vraag jezelf liever af waarom iets gebeurt wanneer je iets nieuws ziet in plaats van te focussen op knelpunten of tekortkomingen.

3. Zoek naar de diepere betekenis

Diverse opmerkelijke zaken gevonden? Probeer dan de grotere lijn te zien achter losse onderdelen en de diepere betekenis te ontdekken. Waar gaat het over? Gaat het bijvoorbeeld over duurzaamheid? Vergrijzing? Mensen met veel vrije tijd? Bundel je post-it-blaadjes en zoek naar samenhang.

Bedenk dat het niet gaat om het voorspellen van de toekomst, maar om te begrijpen wat er nu gebeurt, in het groot en in het klein. Kun je je observaties ook onderbouwen?

Zoek meer informatiebronnen uit verschillende hoeken. Wees nieuwsgierig en wees je ervan bewust dat iedereen de neiging heeft informatie te zoeken die het eerdere oordeel bevestigt.

Vraag je af welke informatie echt overtuigend is. Zijn er cijfers over? Sluit het aan bij iets anders? Blijf kritisch. Stel je bevindingen bij als je nieuwe relevante informatie krijgt. Zie je een trend, geef er dan een naam aan. En probeer te duiden wat de trend betekent. Waarom gebeurt het? Waarom is het bedacht?

4. Vertaal de trend

Vertaal de trend naar de behoeften van jezelf of je opdrachtgever. Wat kun jij hier zelf mee?

Wil je bijvoorbeeld op basis van trends nieuwe producten of diensten ontwikkelen? Wees je er dan van bewust dat je zelf niet je eigen klant of doelgroep bent bij het speuren naar trends.

Misschien raak je zelf niet enthousiast over sociale media, maar anderen wellicht wel. Vraag jezelf daarom af waarom anderen het leuk vinden en wat de diepere behoefte daarachter is.

5. Kijk verder

Kijk op plekken waar je gewoonlijk niet zo snel rondkijkt. Speur niet alleen in je eigen vakgebied, maar vooral ook daarbuiten. Doorbraken vinden geregeld plaats in een heel ander vakgebied dan dat van jezelf. Kijk hoe je waardevolle ideeën van andere vakgebieden op je eigen terrein kunt toepassen. De trendwatcher hoort en ziet

Goede vindplaatsen voor trends

De trends kun je op allerlei plaatsen opsporen: via gesprekken, door plaatsen te bezoeken waar veel mensen bijeen komen of door het doorbladeren van magazines en kranten. Ook internet is een uitstekende vindplaats. Enkele slimme zoekideeën voor internet:

  • Via www.google.com/trends/hottrends ontdek je welke onderwerpen op dit moment hoog scoren in de publieke belangstelling.
  • Kijk naar de meest gebruikte 'hashtags' en onderwerpen op Twitter. Je kunt ook op de site hashtags.org kijken. Op dit moment is #trends een veelgebruikte hashtag, ook de moeite waard om te volgen.
  • Bekijk de meest populaire beelden op Pinterest en andere sites voor 'sociale fotografie'. Wat zegt het over de interesses van de gebruikers? Een nadeel van Pinterest is wel dat je vaak niet weet hoe oud de pins zijn. Houd daar rekening mee.
  • Kijk op Marktplaats wat de best verkochte spullen zijn en naar welke spullen mensen het meest zoeken.
  • Gebruik springwise.com en trendhunter.com om de laatste trends op jouw vakgebied te ontdekken.
  • Gebruik google.com/alerts. Type jouw sleutelwoorden in en Google laat weten wat er over jouw onderwerp geschreven wordt.
  • En gebruik zeker ook google.nl/trends. Hier zie je welke zoektermen nu het meeste gebruikt worden. Ook kun je je eigen zoekwoord invoeren en de interesse in dat zoekwoord in de loop van de tijd achterhalen.

De trends die je op deze manier opspoort, zijn rijke inspiratiebronnen. Bijvoorbeeld voor (blog-) artikelen, het bedenken van nieuwe diensten of voor het bepalen van nieuwe onderzoeksonderwerpen.





Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen.Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.