Creatief jaarverslag 2019: liefde, aandacht en nieuwsgierigheid
20 december 2019
8 min. leestijd

Creatief jaarverslag 2019: liefde, aandacht en nieuwsgierigheid

Voor de tiende keer kijk ik in de achteruitkijkspiegel met mijn creatieve jaarverslag over 2019. Om te leren over het afgelopen jaar, en weer opnieuw te leren in 2020. Waar je je op richt, heeft de neiging werkelijkheid te worden. En juist daardoor zet je veel in gang.

Maak jij een lijst met alles waar je dankbaar voor bent? Blik je terug naar je intenties voor het afgelopen jaar en kijk je of je die doelen behaald hebt? Of heb jij een woord van het jaar waar je alles aan ophangt?

De decembermaand geeft een prachtige gelegenheid  om stil te staan bij de dingen van het afgelopen jaar die er echt toe doen. Mijn eigen jaarritueel is een mix van bovenstaande dingen. De checklist waarmee ik dit jaar het succes meet, zijn mijn persoonlijke waarden: liefde, aandacht, nieuwsgierigheid, ontwikkelen en creativiteit.

# Liefde eerst

Liefde komt op de allereerste plaats, ver voor geld, prestige of iets anders. Zonder liefde kun je geen wezenlijke bijdrage leveren aan het welzijn van mensen, laat staan dat je daarover liefdevolle verhalen kunt vertellen.

Liefde - in de brede zin van het woord - is daarom een centrale waarde in alles wat ik doe.

Dat alles begint met echte aandacht geven aan iemand. Hoe liefdevoller, hoe beter. Dan maak je bijzondere dingen los. In 2019 heb ik meer inzicht gekregen hoe ik dit concreet handen en voeten kan geven, namelijk door mezelf telkens af te vragen of een beslissing bijdraagt aan het welzijn van anderen of niet.

Liefde betekent ook dat je gewoon je eigen plezier uitstraalt, zonder enige terughoudendheid. Voor jezelf maak je het daarmee een stuk leuker, en ook voor anderen natuurlijk.

# Volg je nieuwsgierigheid

Nieuwsgierigheid is de beste drijfveer om te leren. Maar je nieuwsgierigheid wordt pas echt aangewakkerd als je ergens al iets vanaf weet. Als je werkelijk je nieuwsgierigheid wilt volgen, moet je dus over die eerste drempel van terughoudendheid heenstappen. Ik heb geleerd dat dit ongemak erbij hoort als je op verkenningstocht gaat. En op die manier kan ik er ook telkens van genieten om nieuwe werelden te verkennen.

Nieuwsgierigheid was ook de rode draad in het magazine dat ik dit jaar ontwikkelde voor Curio, de beroepsopleider voor de regio West-Brabant. Deze onderwijsorganisatie heette eerst ROC West-Brabant.

Ter gelegenheid van deze naamswijziging (met ingang van het nieuwe studiejaar) ontwikkelde ik Curio Magazine met verhalen over trends in het beroepsonderwijs, nieuwe opleidingen en studenten die hun nieuwsgierigheid volgen.

# Er is geen snelle route

Het is onmogelijk om de snelle route te nemen naar een succesvol product, ook al heb je het pad vaker bewandeld. Dat beleefde ik bij het schrijven van mijn boek Jongleren met Vermicelli

Achteraf kun je heel goed reconstrueren wat je gedaan hebt en wat nog beter kon. Maar het is een illusie om te denken dat je het een volgende keer in een keer goed doet. Ook weer leerzaam.

Al mijn ervaringen met mijn nieuwe boek heb ik beschreven in dit blogartikel: Tips om van je boek een succes te maken.

# Knopen doorhakken

Het mooie van een eigen bedrijf is dat het een voertuig is voor creatie en persoonlijke ontwikkeling. Mijn criteria voor opdrachten vloeien daaruit voort: ik wil creëren, verdieping zoeken, mijn talenten ontwikkelen én die van anderen. Toch vind ik het telkens lastig om keuzes te maken wat ik wel en niet doe. Ik heb enkele criteria opgesteld om die keuzes makkelijker te maken.

• Heb ik er lol in?
  • Heeft het impact?
  • Klopt het geld?
  • Kan ik iets leren?
  • Kan ik goed samenwerken?

Ik was ook zoekende naar een andere invulling van mijn werk als verhalenmaker. Minder magazines, meer coaching en persoonlijke begeleiding bij het ontwikkelen en uitdragen van een passend en helder verhaal. Met het oog daarop heb ik ook nieuwe keuzes gemaakt.

Na vijf jaar stop ik met het maken van Trots op je Vak, het online magazine voor leidinggevenden in het sociaal domein van gemeenten. Twintig nummers, telkens met twee artikelen van mijn hand: ik heb heel wat klantmanagers, wetenschappers, teamleiders en directeuren mogen interviewen in die vijf jaar. Lerende organisaties, dat was de rode draad die al die artikelen verbond.

Het einde van mijn activiteiten voor Trots op je Vak betekent niet het einde van mijn betrokkenheid bij alle veranderingen in het Sociaal Domein. Dat blijf ik super interessant vinden, dus daar blijf ik graag over schrijven.

# Onder de kwetsbaarheid schuilt de veerkracht

Met leden van het Storytelling Gilde verzamelden we in 2019 verhalen voor Voedselbank Nederland. Zo kwam ik in contact met twee gezinnen die met veel moeite het hoofd boven water hielden en met veel dankbaarheid gebruik maakten van de voedselpakketten van de Voedselbank.

Ik werd getroffen door hun schrijnende verhalen, maar ook door hun bijzondere veerkracht. Het raakte me enorm. En het leerde me veel over het omgaan met moeilijke omstandigheden. De verhalen zijn te lezen via deze pagina: In de Schijnwerpers.

# Leren van een crisis

Nog te weinig organisaties doen het, maar het is super interessant: leren van eerdere gebeurtenissen die veel teweeg brachten. Voor GGD West-Brabant mocht ik het verhaal schrijven over de heftige crisis die zij beleefden rondom camping Fort Oranje.

Fort Oranje roept meteen beelden op van mensen die onder erbarmelijke omstandigheden in een caravan wonen. Met armoede, mishandeling en allerlei andere misstanden, maar buiten het zicht van de instanties.

De meest indringende les: instanties die zich bezighouden met kwetsbare mensen moeten altijd in het oog houden wat er werkelijk speelt. Het komt eerst aan op aandacht voor de mens zelf.

Altijd weer die persoonlijke aandacht. Pas als we ons echt gezien en gehoord voelen, lukt het om dingen tot stand te brengen en maatschappelijke misstanden tot een einde te brengen.

# Storytelling in beweging

Een van mijn doelstellingen is de ontwikkeling van storytelling als vakgebied, voor organisaties en voor de verrijking van je eigen leven en werk. Dit jaar zette ik me daarbij op de volgende manieren in:

# Leven is leren

Leren doe ik ook zelf iedere dag weer. Soms met kleine stappen, soms met grote sprongen. Op het gebied van trainingen was dit een rijk leerjaar. Ik deed de opleiding Narratieve Coaching, bezocht CREA Conference in Italië, deed mee aan het creatieve event Out of Office Inspiration op Texel en volgde een training Professioneel Adviseren

Alles bij elkaar 26 dagen, dus gemiddeld een halve dag per week.

# Liefde voor letters én getallen

Ik ben een woordenfreak, maar houd ook van getallen! Dit jaar vierde ik mijn tienjarige jubileum als zelfstandige samen met Lausanne Mies. Dat was een fijne gebeurtenis met veel mooie verbintenissen, waar ik met veel plezier aan terugdenk. En dan de productiecijfers! Ik richtte diverse systemen aan de achterkant beter in (verbeterde boekhouding, de overstap op Trello en een ander mailprogramma), zodat ik meer en sneller zicht heb op de cijfers in mijn bedrijf.

Daardoor weet ik dat ik dit jaar 61 blogs schreef, opgeteld bijna twee maanden buitenshuis doorbracht (voor opleidingen, vakanties, tussendoor-trips), bijna 40 boeken las en meer dan 70 interviews hield.

Als verhalencoach begeleidde ik 15 mensen bij hun persoonlijke verhaal en hun schrijfwerk. Ja, dat zijn ronkende cijfers :)

Vaak krijg ik de vraag hoe ik dat toch allemaal doe: zoveel activiteiten en dan ook nog een reeks hobby’s, een sociaal leven, en nog veel meer. Sinds dit jaar hebben we geen thuiswonende kinderen meer. En de productiviteitsslag achter de schermen werpt eveneens zijn vruchten af.

Dat verklaart wellicht iets. Maar meer nog is het denk ik dit: ik houd ervan om productief te zijn en veel te doen. Daar krijg ik energie van.

Nog wat getallen dan maar.

Ik ontwikkelde en schreef vier nieuwe boekwerken voor mijn opdrachtgevers, werkte mee aan twee kranten en vier online magazines. Ik ontwikkelde het tijdschrift Curio Magazine, waarvoor ik eveneens diverse artikelen schreef en optrad als hoofdredacteur. Vakmanschap, professionalisering en het volgen van je nieuwsgierigheid stonden daarin vaak centraal. Prachtige thema’s.

# Wakker jezelf aan tot nieuwe uitdagingen

Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen toekomst tot het einde van je leven. Blijf jezelf uitdagen om nieuwe dingen te doen. Dat is ook de boodschap in mijn boek Jongleren met vermicelli, creëer en leef je verhaal.Ons leven is vaak zo hectisch, waardoor we nauwelijks tijd nemen om te reflecteren. Wat denken, voelen en willen we eigenlijk? Wat willen we echt?

Dat geeft me ook de moed om in 2020 weer nieuwe stappen te zetten. Minder vanuit de druk om van alles te moeten, meer vanuit de rust de juiste mensen bereiken. Meer lange trajecten, minder losse producten. Mijn wensen voor 2020 heb ik dit keer in een hele concrete vorm gegoten.

Lees maar verder!

Wensenlijst

Deze vragen wil ik in 2020 wel in mijn inbox ontvangen:

- Ik zoek iemand die mij met narratieve methoden kan begeleiden bij de vragen waar ik tegenaan loop in mijn leven en mijn werk. Wil jij dat doen?
- We weten als organisatie niet meer ‘waar we van zijn’ en hoe we dat uitdragen. Wil jij met onze mensen praten, verhalen vangen en dat aan ons teruggeven?
- Word jij onze nieuwe columnist waarbij je maandelijks een treffend verhaal schrijft over onze mensen, ons werk en de trends in onze branche? Zodat wij daar iets van leren en met andere ogen naar ons werk kijken?
- Wil jij ons na een zware crisis helpen om te reflecteren en met onze (leer)ervaringen tot een nieuw verhaal te komen?
- Wil jij onze verhalenmaker-in-residence worden in onze organisatie? Je mag overal vrij rondkijken en met mensen praten, en dan daarover verhalen schrijven. Daar zijn we echt enorm benieuwd naar.
- Wij weten eigenlijk niet precies wat we zoeken, maar we willen wel iets met de warme kracht van verhalen. Ze zeggen dat we dan bij jou moeten zijn. Kom je eens met ons praten onder het genot van een kop koffie over wat er voor ons mogelijk is

Als je de dromen formuleert in de vorm van zo’n lijst, worden ze al een beetje werkelijkheid. En daardoor brengen ze wellicht al veel tot stand.

Ik mag terugblikken op een zeer intens jaar, waarbij ik enorm veel voldoening voel over wat ik samen met anderen tot stand heb gebracht. Waanzinnig trots ben ik daarover! Ik wil je graag bedanken voor het lezen van mijn blogs en voor de samenwerking, als we het afgelopen jaar samen iets ondernamen. Ik hoop dat 2019 je goede dingen heeft gebracht.

En als dat niet zo is, dan wens ik je veerkracht toe. En sowieso liefde en aandacht.

Ook wens ik je van harte toe dat 2020 een bijzonder jaar wordt met markante momenten. Met goede verhalen natuurlijk, iedere dag opnieuw.

Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.