Zoek jij met je organisatie of als ondernemer weer contact met je afnemers, samenwerkingspartners of gasten? Met het ophalen van persoonlijke verhalen haal je de banden aan en doe je bovendien een voorraad nieuwe ideeën op voor je aanbod en de samenwerking.
Pure marketing vinden veel ondernemers best lastig in deze tijd. Het voelt al snel als te commercieel en te weinig invoelend. Dat gevoel snap ik wel, maar dat gebeurt vooral als je die marketing inzet als eenrichtingsverkeer.
Als je vanuit je eigen veronderstellingen een promotie-actie doet net alsof er niets gebeurd is, kun je de plank inderdaad vreselijk misslaan.
Want business as usual, dat is het in ieder geval niet meer.
Ook niet als alle quarantaine-maatregelen straks opgeheven zijn. In reactie op corona is de wereld veranderd. Hoe en wat precies, dat moet zich nog uitwijzen.
Maar deze periode is zo ingrijpend dat bijna overal behoeften van afnemers, gasten en samenwerkingspartners anders zullen zijn dan in de tijd v.c. (voor corona).
Daarom is deze periode een uitgelezen kans om te gaan luisteren naar je medewerkers, afnemers, buurtbewoners, gasten of wat dan ook. Dat was natuurlijk altijd al een goed idee, maar nu voelt het zeker goed en passend. Iedereen kan dit doen, of je nu bij een grote organisatie werkt, actief bent als hulpverlener of zelfstandig ondernemer bent.
Een waardevolle inspiratiebron hiervoor is het recent verschenen boek Storylistening van Annet Scheringa en Simone Beemster.
Stel bijvoorbeeld dat jouw organisatie leden heeft die weinig van zich laten horen. De boel lijkt ingezakt. Je ziet steeds minder fut bij de leden om mee te doen. Als je roept dat ze weer eens actiever moeten worden, heb je weinig kans dat ze dat signaal oppikken.
Draai het dus eens om.
Ga luisteren naar deze leden. Haal hun verhalen op, op een waarderende manier.
Wat houdt hen echt bezig? Wat was een mooi voorbeeld van samenwerking? Welke goede herinneringen koesteren zij? Waar zijn ze eigenlijk trots op?
Of ga klanten vragen om verhalen over het effect van jouw dienstverlening.
Wat hebben zij ermee gedaan? Hoe heeft het hen veranderd? Wat zou hun leven in positieve zin veranderen? Wat is er mogelijk?
Deze verhalen vormen kwalitatief klantonderzoek.
Je krijgt inzicht in veranderend gedrag van consumenten, buurtgenoten en samenwerkingspartners. Je krijgt een inkijkje in nieuwe ontwikkelingen en je bespeurt sociaal-culturele en technologische trends. Met verhalen kom je zelfs mogelijke problemen op het spoor, nog voordat ze zich ontwikkelen. Dit alles lijkt een enorm tijdrovend karwei.
En zeker is dit een flinke investering in je relaties of in je netwerk.
Maar wat je door luisteren ‘aan de voorkant’ wint, bespaar je bij de uitvoering. Door de verhalen te horen en op te tekenen kun je namelijk breder kijken en beter inspelen op veranderingen, juist nu alles op zijn kop staat.
Je haalt diverse ideeën en perspectieven boven tafel.
Ik houd zelf regelmatig luistersessies om mensen verder te helpen en om verhalen te horen. Online, zoals dat in deze tijd past. Uit deze gesprekken leerde ik dat mijn klanten en lezers op zoek zijn naar pure manieren om aan meer zichtbaarheid te doen, maar ook hoe ze worstelen om dat verhaal te vertellen.
Ik ontdekte dat ze verlangen naar meer focus om te doen wat ze echt willen. Ze willen meer houvast in deze onzekere tijd.
Dat heeft me op nieuwe ideeën gebracht.
En zo kan het ook jou verder helpen. In verhalen schuilen oplossingen waar jij mogelijk nog niet aan gedacht hebt. Misschien rolt er wel een nieuw product uit of een aanzet tot een verandering in de organisatie.
Bovendien voelen mensen zich - als het goed is - echt gehoord. Door vragen te stellen zet je iets bij hen in gang. Simpel om ideeën voor nieuwe samenwerking vragen, dat zet nieuwe deuren open.
En dat is het echte goud: er groeit weer vertrouwen in de nieuwe mogelijkheden.