Wat is jouw Groene Route?
24 september 2020 
2 min. leestijd

Wat is jouw Groene Route?

Wat als je niet alleen de snelste maar (ook) de aangenaamste route ontwerpt voor je gasten, afnemers of gebruikers? Michelin vond de Groene Route uit.

Denk jij bij Michelin meteen aan autobanden? Of toch eerder aan beroemde Sterren-restaurants, reisgidsen, autokaarten of de mascotte, het bekende Michelin-mannetje?

Het Franse bedrijf richt zich in zijn communicatie-activiteiten niet op autobanden en zelfs niet op de wielen. Van oudsher richt Michelin zich op de automobilist, de reis die hij maakt en alles wat hij of zij dan onderweg nodig heeft. Van de beste restaurants tot kaarten om de juiste route te vinden.

Deze autokaarten geven niet alleen de wegen aan, maar markeren ook wat je onderweg aan leuke dingen kunt beleven. Want op die kaarten staan namelijk ook Groene Routes ingekleurd: toeristische routes door prachtige landschappen met uitzichtpunten en ander moois.

Die Groene Route is geweldig.

Want als je er dieper over nadenkt, biedt Michelin dus een verleidelijke omweg aan. Je kunt snel van A naar B, maar je kunt ook weg-van-de-snelweg genieten van de omgeving. Dan kies je dus niet voor de snelste maar voor de aangenaamste route.

Bij de Groene Route draait het niet om het resultaat ('aankomen in stad B') maar om de weg ernaar toe. De speelse weg, die misschien nog wel meer oplevert dan de snelste route: mooie ontmoetingen, rust, afleiding, tijd om ergens langer over na te denken, eten in een goed restaurant, en ga zo maar door.

Michelin koppelt dus zintuiglijke ervaringen aan zijn product en biedt daarmee extra waarde voor zijn afnemers. In plaats van aan zwarte autobanden denken we bij Michelin daarom nu aan culinaire belevenissen en aangenaam vertier. Hoe gaaf is dat.

Welke Groene Route kun jij ontwerpen?

Kun jij voor jouw afnemers, gasten of samenwerkingspartners ook een Groene Route ontwerpen? Een belevenis die zo aantrekkelijk of waardevol is, dat mensen er extra tijd in willen stoppen?

Vergeet de shortcuts eens. En wijs juist de weg naar de prachtigste omweg.


Met dank aan Paul-Peter Fransen, voor zijn inspiratie over dit onderwerp op het Out of Office Inspiration Event op Texel, september 2020.
In het boek Jongleren met Vermicelli - Creëer en leef je verhaal lees je nog veel meer over manieren om je leven in eigen hand te nemen en daarmee ook je eigen verhaal te vertellen.







Over de schrijver
Jij bent de creator van je eigen verhaal. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij als multitalent een popcornhoofd vol ideeën hebt en overal mogelijkheden ziet.Ik werk met mensen die zich niet langer klein willen houden, maar groter willen groeien. Persoonlijk en met je vak. Ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring.Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en niet te vergeten jouw missie. Jouw hogere doel, waarvoor jij het allemaal doet. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid.Ik help je om je verhaal te leven: van woorden naar daden. Dat doe ik door middel van coaching, online programma's en vaak ook met mijn eigen pen.