Het geheim van succesvolle generalisten: één haakje voor al je passies. Vind je eigen haakje en laat je veelzijdigheid schitteren.
Voor een van mijn klanten scheef ik mee aan een subsidie-aanvraag voor een nieuwe keuken.
Huh, hoor ik je denken. Een nieuwe keuken, wat heeft dat met storytelling te maken? Ja, dat dacht ik dus ook.
Als storytellingspecialist word ik keer op keer gevraagd om verhalend te schrijven over onderwerpen waar op het eerste gezicht weinig ‘verhaal’ te halen valt.
Maar dit was andere koek. Want je krijgt alleen een nieuwe keuken van een fonds als daar een opmerkelijk verhaal bij hoort. Aan mij de eer om het fonds met de juiste taal te verleiden om deze bijdrage soepeltjes toe te kennen.
Dus kwam er een verhaal over het opmerkelijke sociale project en de bijzondere achterliggende visie, waar de keuken een unieke spilrol ging vervullen.
Hoe laat je je veelzijdigheid schitteren?
Zo krijg ik de meest uiteenlopende storytellingopdrachten. Allerlei soorten schrijfopdrachten en coachingsvragen, maar ook verhalende voorzetten voor presentaties, filmscenario’s en merken.
Ik snap het wel, want als creatieveling ben ik niet zo makkelijk in een hokje te vangen. Het geldt misschien ook voor jou. Want ik weet dat deze mails door veel mensen gelezen worden die dit volkomen herkennen.
Als multipassionate generalist wil je ook helemaal niet in een hokje. Ondertussen is het wel lastig om focus te houden en je aandacht niet te versnipperen.
Toch is er een geweldige oplossing.
Eén haakje kan het verschil maken.
Met zo’n haakje voorkom je dat je met een popcornhoofd in te veel verschillende richtingen uitwaaiert en je energie verspilt. Dit haakje (ook wel jouw Unique Storypoint) is het verbindingsstuk dat al je interesses, liefhebberijen en vaardigheden met elkaar verbindt.
Heb je dat haakje eenmaal, dan mag je vervolgens gewoon een veelzijdig wezen zijn met 101 onstuimige interesses en 1001 wilde ideeën.
Voor mij is storytelling dat haakje, waardoor ik een consistente stijl kan ontwikkelen die door al mijn werk heen loopt.
Net als bij die subsidie-aanvraag voor de keuken, bedenk ik me. Er zijn talrijke argumenten op te lepelen voor de keuken die allemaal de moeite waard zijn. Maar het gaat om die ene invalshoek, waardoor de mensen van het fonds warm lopen voor dit sociale project.
Ook voor jou kan dat ene haakje jouw superpower worden.
Zoek jouw haakje en hang ‘m vol met al jouw liefdes.