Zeven zwiepers om je (vakantie)voornemens echt uit te voeren
18 augustus 2021 
2 min. leestijd

Zeven zwiepers om je (vakantie)voornemens echt uit te voeren

Fris van vakantie teruggekomen en volop nieuwe plannen? Voornemens zijn mooi, maar je brein is soms zo taai als een vastgeroeste sleutel als het op daden aankomt. Hoe geef je jezelf nieuwe zwiepers, zodat je ook echt aan de slag gaat?

Deze zwiepers helpen om te snoeien in je plannen én tot uitvoering te komen:

Eerste zwieper: maak een concreet plan

Of het nu gaat om meer beweging of om het schrijven van een boek, zonder plan blijft een mooi voornemen een mooi voornemen. Hoe concreter je aangeeft wat, hoe en wanneer je het gaat uitvoeren, hoe groter de kans dat je het daadwerkelijk gaat doen.

Nog beter: koppel je nieuwe actie aan iets dat je toch al dagelijks doet. Combineer tandenpoetsen bijvoorbeeld met een rijtje stretchoefeningen.

Tweede zwieper: zoek waar de energie al zit

Het wordt nog makkelijker als je acties doet die je van nature al energie opleveren. Negen jaar lang heb ik vrijwel dagelijks de Facebookpagina van onze wijk bijgehouden met nieuwsberichten, oproepen delen, reacties in de gaten houden en nog veel meer. Alles bij elkaar opgeteld is hier ongelooflijk veel tijd in gaan zitten.

Voelde het ook zo? Nee, het was gewoon iets dat ik graag deed en dat me energie gaf. Als je het leuk vindt, krijg je vanzelf vleugels.

Derde zwieper: maak het meetbaar

Met een stappenteller krijg je meer zin om te bewegen en wordt het ineens leuk om iedere dag stappen te zetten. Dat geldt ook voor iets anders dat je je voorgenomen hebt.

Maak het daarom meetbaar. Noteer elke stap die je gedaan hebt. Gebruik ondersteunende apps, zoals Trello. Of maak op een groot vel papier op je muur zichtbaar welke voortgang je boekt. Het sleutelwoord is precies. Noteer alles, hoe klein ook.

Vierde zwieper: zoom uit

Je focus is vaak volledig gericht op datgene wat nu jouw aandacht vraagt. Zonder dat je het in de gaten hebt, raakt je blik daardoor echter vernauwd. Je hebt weinig oog meer voor het grotere geheel. Daardoor mis je wat er in de omgeving gebeurt. En precies daar zit vaak waardevolle informatie om door te pakken.

Wat zie je als je uitzoomt en als een roofvogel rondcirkelt boven je plan? Wat is er dan echt belangrijk? En... wat als het niet om jou draait (en om je twijfels), maar om je lezer (of iemand anders die van jouw plan gaat profiteren)?

Vijfde zwieper: laat je aanmoedigen

Nee, je hoeft het niet alleen te doen. Zoek mensen die je steunen en aanmoedigen. Enthousiasme van anderen helpt, vooral op de momenten dat je het zelf even niet ziet zitten. Wees dan ook een trouwe supporter voor de activiteiten van anderen, zodat je elkaar verder helpt. Als je je voornemens deelt, is de kans bovendien groot dat je daarmee een stok achter de deur creëert. Voor jou ook, toch…?

Zesde zwieper: stap uit de denkcarrousel

Een bekende valkuil is dat je denkt: ik moet eerst nog meer informatie vinden voordat ik kan kiezen. Maar vaak is dat alleen maar een excuus om je bange brein gerust te stellen, terwijl het je geen stap verder helpt. Meer uitzoeken is net zo goed een vorm van uitstelgedrag.

Stap uit je denkcarrousel en ga het gewoon doen. Soms letterlijk door in beweging te komen. Een wijze persoon zei ooit: Je hoeft niet de hele trap te zien om de eerste trede te nemen.

Zevende zwieper: begin klein

Probeer niet te veel in één keer te willen; begin met iets kleins. Positieve ervaringen geven je een zetje in de rug. En zie elke ienieminiestap als een tussenstap op weg naar iets groots. Ik kwam zelf terug met een hoofd vol nieuwe plannen.

Een daarvan is de ontwikkeling van een prachtig schrijfprogramma op basis van storytelling.

Inmiddels heb ik heel wat ieniemieniemeters gemaakt: teksten geschreven, gave voorbeelden verzameld, vrolijke opdrachten in elkaar gezet. Binnenkort meer!






Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen.Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.