Zo schrijf je zelf een ultrakort verhaal
09 januari 2013 
4 min. leestijd

Zo schrijf je zelf een ultrakort verhaal

Verhalen kunnen ultrakort zijn. Als je maar weet wat de noodzakelijke ingrediënten zijn.

Verhalen overtuigen, slepen de lezers mee en spreken al onze zintuigen aan. Toch voeren veel schrijvers allerlei bezwaren aan om daadwerkelijk verhalen toe te passen. 

Zoals deze: "Mijn opdrachtgever wil geen verhalen, want die wil alleen maar korte stukken." (Het woord opdrachtgever kun je ook vervangen door bestuurder, manager of eindredacteur.) 

De tegenwerper gaat er vanuit dat een verhaal lang is. In ieder geval langer dan een doorsnee stuk. Dat is een groot misverstand. Ik doe je hier uit de doeken hoe dat zit. 

Eerst een stapje terug wat een verhaal eigenlijk is

Een verhaal legt een verband tussen een oorzaak en een gevolg:

de prins kust de prinses en daarna leven ze lang en gelukkig.

Een simpele verhaallijn, maar nog wel erg plat. Het mist iedere spanning. Daarom is er nóg een noodzakelijk element voor een verhaal: een obstakel of een probleem. Voordat de prins en de prinses elkaar krijgen moet er eerst een draak bevochten worden. De aanwezigheid van de draak betekent een conflict en daarmee ook een plot.

Basiselementen voor een ultrakort verhaal

Een verhaal kan dus heel eenvoudig zijn als je je beperkt tot deze basiselementen:

1. De wens

Bijna alle verhalen beginnen met een wens: een droom, een ambitie of een diep verlangen, dat het verhaal in gang zet. Ultrakort verhaal Vul hier de hoofdpersoon in en datgene waar hij of zij naar streeft.

Bijvoorbeeld: Marieke wil naar de kapper. Het ziekenhuis wil 3 miljoen bezuinigen. De prins wil met de prinses trouwen. 

   

2. Het obstakel

Ultrakort verhaal De hoofdpersoon komt in actie maar treft daarbij een obstakel aan:

...maar de kapperszaak is gesloten. ...maar inwoners van de stad komen massaal in opstand tegen de bezuinigingen omdat zij vrezen voor uitkleding van de zorgvoorzieningen. ...maar de prins moet eerst de draak verslaan. 

3. De oplossing

Ultrakort verhaal Vul in hoe de hoofdpersoon het obstakel overwint.

...Dus besloot Marieke haar buurmeisje te vragen die een kappersopleiding volgt. ...Daarom zoekt het ziekenhuisbestuur naar nieuwe samenwerkingsverbanden met andere zorginstellingen. ...De prins vocht alsof zijn leven ervan afhing en wist uiteindelijk de draak te overwinnen.

4. Het resultaat

Schrijd een ultrakort verhaal Vul in wat het resultaat van deze oplossing is. Wat levert dit op? Niet alle verhalen hebben overigens een definitieve oplossing of een kristalhelder happy end; het 'resultaat' kan ook een verworven inzicht zijn.

...Marieke was blij met haar kapsel en besloot vaker haar buurmeisje in te schakelen. ...Het bestuur weet nieuwe vormen van zorg te presenteren, die goedkoper zijn en de dienstverlening op peil houden. ...De prins kreeg zijn bruid en ze leefden nog lang en gelukkig.

Voilà, drie kleine verhalen in enkele regels.  

Natuurlijk kun je deze basiselementen aankleden met sfeer, extra verwikkelingen en nog veel meer. Maar houd het vooral kort en krachtig als dat mogelijk is. Sterker nog, verhalen in een simpele vorm beklijven juist extra goed. Dat is de kracht van eenvoud.

Deze vier elementen zijn de basis voor allerlei communicatievormen.

Want deze basiselementen voor een verhaal zijn breed toepasbaar. Voor een speech, een interview in 'full quote' of een kinderverhaal, maar evengoed voor een testimonial van een klant op je website. 

Zelfs dit blogartikel heb ik in verhaalvorm geschreven. Lees nog maar eens terug: ik heb een verlangen uitgesproken, een 'ja maar' geformuleerd en je een oplossing gegeven in de vorm van het viertraps-verhaalformat. Nu rest mij nog één stap, namelijk de verwoording van het resultaat: wat levert jou dit alles op? Daar komt ie:

Dankzij het klassieke verhaalformat bereik je je publiek veel beter, omdat onze hersenen uitgerust zijn om te communiceren in de vorm van verhalen. Als dat kort kan, laat dat dan vooral niet na.

Succes!


            

Over de schrijver
Jij bent de creator van je eigen verhaal. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij als multitalent een popcornhoofd vol ideeën hebt en overal mogelijkheden ziet. Ik werk met mensen die zich niet langer klein willen houden, maar groter willen groeien. Persoonlijk en met je vak. Ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en niet te vergeten jouw missie. Jouw hogere doel, waarvoor jij het allemaal doet. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid. Ik help je om je verhaal te leven: van woorden naar daden. Dat doe ik door middel van coaching, online programma's en vaak ook met mijn eigen pen.