Hoe maak je het verschil als bevlogen ondernemer?
12 november 2024 
2 min. leestijd

Hoe maak je het verschil als bevlogen ondernemer?

Steeds meer leiders en ondernemers willen bijdragen aan een betere wereld. Of het nu gaat om duurzaamheid, inclusiviteit, gezondheid of sociale gelijkheid, ze zoeken naar een manier om écht een verschil te maken. Ben jij zo’n leider of ondernemer? Dan heb je een geweldige kans om gelijkgestemde partners of klanten aan te trekken die dezelfde idealen koesteren.

Maar hoe trek je die idealistische mensen aan die jouw waarden delen? Hoe word je geen vechter tegen paarse krokodillen, maar een wereldverbeteraar die werkelijk nieuw gedachtegoed weet op te kweken?

De allereerste vraag is natuurlijk wie jou ideale samenwerkingspartner is. 

Denk aan ondernemers en organisaties die maatschappelijke impact belangrijk vinden, zoals coaches en trainers die werken aan gezondheid, persoonlijke ontwikkeling of inclusie. Hoe specifieker jouw profiel, hoe beter je de juiste mensen bereikt. 

Werk je al met mensen die jouw idealen omarmen? Moedig hen aan om bewuste keuzes te maken: groene evenementen organiseren, plantaardige catering aanbieden of hun ecologische voetafdruk verkleinen. 

Of misschien ben je coach en merk je dat je het liefst werkt met mensen die zich inzetten voor persoonlijke groei en mentale gezondheid. Door jouw kennis over mindfulness en werkplezier te delen, trek je bedrijven en professionals aan die geloven in een gezonde werkplek, niet alleen in een zo hoog mogelijke opbrengst.

Natuurlijk is het ook belangrijk dat jij laat zien waar jij voor staat. 

Durf je persoonlijke verhalen te delen, in jouw eigen woorden. Deel waarom jij kiest voor plantaardige voeding of hoe jij bewuste reiskeuzes maakt. 

Door jouw eigen stem te laten horen, zoals we in ons boek Expeditie Eigen Stem laten zien, trek jij de juiste mensen aan. Ze merken dat je niet alleen vakkennis in huis hebt, maar ook iemand die écht begrijpt waar zij voor staan. 

Gebruik daarbij heldere en krachtige taal die mensen inspireert. Het boek Magneetwoorden van Jeanine Mies is hiervoor een geweldige inspiratiebron. Laat vage woorden achterwege en kies termen die jouw doelgroep direct raken. 

En krijgen mensen in jouw kring pukkeltjes van de term duurzaam? Het woord toekomstgericht is een fijn alternatief.

Tot slot: profileer jezelf als betrokken partner.

Laat zien dat je verder kijkt dan je eigen vakgebied. Denk strategisch met klanten mee over hoe zij hun waarden uitdragen: van duurzame werkmaterialen tot de benadering van hun netwerk. Zo word je niet alleen een uitvoerder, maar een betrokken partner die op alle fronten actief is.

Door je eigen idealen krachtig uit te dragen met storytelling trek je klanten aan die bewust en betekenisvol willen werken. Zo bouw je met avontuurlijk en gedurfd leiderschap een netwerk op dat je energie geeft, waar je trots op bent en met wie je graag samenwerkt om jouw gedachtegoed vorm te geven en uit te dragen.

Raakt dit jou? En wil je meer?

Reageer dan op deze mail voor het maken van een kennismakingsafspraak en dan vertel ik je meer!






Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.