Door dezelfde hoepel
02 februari 2021 
1 min. leestijd

Door dezelfde hoepel

Er was eens een jongetje dat typeles kreeg via wekelijkse lespakketten vol vrolijke kleurtjes, tekeningetjes en andere succesnummers voor kinderen. Bij het pakket werden ook stickers, spelletjes en moppen meegestuurd, die bedoeld waren om hem na elke afgeronde les te belonen.

De didactische ontwikkelaars van het lespakket hadden het ongetwijfeld heel goed bedoeld. Hoe meer mooie beloningen, hoe meer de kinderen zich gestimuleerd voelden om verder te gaan met hun taaie inspanningen op het toetsenbord.

Dit jongetje zat echter anders in elkaar. 

Hij vond de lessen met repeterende handelingen niet alleen dodelijk saai, maar al die vrolijke stimuleringsmiddelen waren in zijn ogen ook een hoogst irritante afleiding. 

Konden die moppen niet gewoon weggelaten worden, verzuchtte hij vaak. Dan kon hij zich tenminste sneller door de verplichte kost heenworstelen. 

Zijn ouders probeerden hem op andere manieren te stimuleren. Aanmoedigen, iets lekkers als beloning, mee-typen...

Maar ook die paai-trucjes werkten voor geen meter.

Het jongetje raakte er alleen maar nijdiger door. En argumenten hoe handig het is om blind te kunnen typen hielpen al helemaal niet. We kunnen er nu om lachen, want hij heeft op zijn eigen manier het toetsenbord onder de knie gekregen. 

Het jongetje van toen is mijn zoon. 

Het was voor mijzelf bijzonder leerzaam.

Ieder kind leert weer op zijn eigen manier. En kinderen hoeven zeker niet allemaal door dezelfde hoepel te springen. Wat destijds als eigenzinnig werd bestempeld, is nu juist eerder zijn kracht. 

Er zijn ook tal van bedrijven en organisaties die hun eigen pad kiezen. Ze doen wat hen uniek maakt, bijvoorbeeld door radicaal eerlijk te zijn of door een rebelse route te nemen. 

Zeeman bijvoorbeeld. Deze winkelketen maakte eens een boekje met puntjes van kritiek. Klanten mochten kritische vragen stellen over het duurzaamheidsbeleid. Zeeman bundelde alle antwoorden op die lastige vragen en publiceerde alles open en bloot op internet.

Een scheve toren trekt meer toeristen dan een bouwwerk dat keurig recht staat.

Het geldt ook voor jou. Foutloos is degelijk maar saai; iets afwijkends voegt juist vaak waarde toe. 

Koester daarom de rafelrandjes in jouw verhaal. Loop te koop met een raar verleden, blaas gerust op wat jou uniek maakt. 

Of vertoon jouw toetsenbordkunsten, helemaal op jouw manier. 





Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.