Hyperpersoonlijke verhalen: ik kom ze de laatste tijd overal tegen. Het is een van de trends op het gebied van storytelling.
Veel mensen vinden de digitale wereld steeds hinderlijker worden. Ze willen niet meer voortdurend online zijn, maar in contact staan met echte mensen. Echte aandacht geven en ontvangen in een echte wereld, waarin mensen elkaar zien zoals ze werkelijk zijn.
Dat verlangen komt natuurlijk ergens vandaan. Ik denk dat het een tegenreactie is op de vele 'onechtheid' die we ervaren: beelden die in elkaar geknutseld zijn, virtuele werelden en nepberichten, maar ook avatars en robots die sprekend op mensen lijken.
Persoonlijke verhalen zijn overal volop te horen en te lezen.
In podcasts bijvoorbeeld. Of op LinkedIn, waar in heel wat berichten het zakelijke haakje tegenwoordig ontbreekt. Die verhalen zijn onder meer afkomstig van mensen die tot voor kort eigenlijk alleen aandacht vroegen voor hun vak en niet zo nodig met hun eigen twijfels of uitglijders in de schijnwerpers hoefden te staan. Of van hun cliënten.
Gynaecoloog Mieke Kerkhof verzamelde bijvoorbeeld in haar nieuwe boek ‘Even ontspannen mevrouw….’ vele verhalen uit haar eigen praktijk; soms onthutsend, maar ook ontroerend en hilarisch. Ze deelt deze kleine vaak liefdevolle observaties ook via twitter en via de rubriek Ik in NRC.
In de Verenigde Staten verrichtten Brené Brown en Esther Perel al baanbrekend werk op het gebied van kwetsbaarheid en het delen van intieme binnenwerelden in hun verhalen, ook op wetenschappelijk terrein.
Hyper-persoonlijke verhalen dus.
Het is een van de trends die ik beschrijf in het trendoverzicht, dat ik heb samengesteld voor het online platform Frankwatching.
Ik verwacht dat meer professionals, wetenschappers en prominente leiders persoonlijke ontboezemingen of terugslagen in hun leven zullen gebruiken om hun punt te maken of mensen in beweging te brengen. Volop inspiratie dus voor liefhebbers van persoonlijke verhalen.
En hopelijk brengen die verhalen ons inderdaad dichter bij elkaar. Al kan het ook te veel van het goede worden, al die intieme details. Benieuwd hoe jij daar over denkt.
Nog meer weten over actuele trends op het gebied van storytelling? Lees dan hier het hele artikel over storytelling-trends in 2022.