Tringggg! Daar ging de deurbel bij Rimke de Groot, terwijl ze haar wekelijkse podcast opnam. De buurvrouw kwam een pakje ophalen, vertelde ze even later aan de luisteraars, lichtelijk nahijgend.
Rimke (eigenaar van het bedrijf Ik help jou Online) had deze hele onderbreking uit haar podcastaflevering kunnen knippen. Of ze had een nieuwe opname kunnen starten.
Maar ze knipte alleen de wachttijd eruit zonder de onverwachte onderbreking op een of andere manier weg te foezelen.
Imperfecties gewoon laten zijn voor wat ze zijn.
In mijn waarneming vinden we dat gebruikelijker dan voorheen. Die trend wordt natuurlijk versterkt doordat veel mensen thuiswerken, want dan kun je niet vaak meer iets verbloemen of wegmoffelen.
In mijn zoomcalls zie ik binnenstormende tieners, die door hun werkende ouders tot kalmte worden gemaand. Via het beeldscherm belandde ik al eens in de slaapkamer van een directeur, de enige plek in huis waar ze op dat moment ongestoord een gesprek kon voeren. Kon ik meteen haar huispak zien.
Moeders die hun kind de borst geven tijdens een videogesprek, rondwandelende huisdieren die aan kabels beginnen te trekken en zelfs mensen die in bad zitten tijdens een online consult, het komt allemaal voor.
Het sluit aan op de trend van ongepolijste verhalen.
Deze trend beschrijf ik in dit overzicht van storytelling trends.
Wat betekent dit alles voor jou, als jij je eigen verhaal wilt vertellen? Bijvoorbeeld over je missie of over je bedrijf?
Simpel: het betekent dat je gewoon erg jezelf kunt zijn met je verhaal of de manier waarop je het vertelt.
Oppoetsen, weglakken of op andere wijze een fluffy verhaal vertellen: niet nodig, zeker niet als je je daar helemaal niet lekker bij voelt. Nee, je hoeft jezelf helemaal niet in allerlei bochten te twisteren. Er hoeft geen kwaliteitsstempel op te staan van hier tot ver weg.
Je boodschap uitdragen? Doe wat bij je past.
Houd het puur. Marketing, werving of het werken aan naamsbekendheid: het mag ook gewoon passend en persoonlijk zijn.
Sterker nog, waarschijnlijk trek je er makkelijker mensen mee aan dan ooit.