Drie gemakkelijke stappen om over prachtige verhalen te struikelen
10 maart 2013 
2 min. leestijd

Drie gemakkelijke stappen om over prachtige verhalen te struikelen

Bij de uitvoering van communicatie-activiteiten heb je voortdurend aansprekende verhalen nodig. Wil je weten hoe je die opduikelt? Lees dan hier verder.

Bij storytelling heb je verhalen nodig om de boodschap precies over te brengen. Krachtige praktijkvoorbeelden bijvoorbeeld, die precies jouw boodschap duidelijk maken. Of verhalen die de vinger op de zere plek leggen, zodat je lezer weet waarom een verandering nodig is of hoe hij in actie moet komen. 

Hoe kom je aan aansprekende verhalen die de kern raken van jouw boodschap? 

Het geheim ligt in feite vlak voor je.  

Hiervoor maak je gebruik van een handige truc uit de psychologische gereedschapskist. 

Want je hebt vast wel eens ervaren wat er gebeurde als je aan een nieuwe hobby begon. 

Ineens ontmoet je allerlei mensen die ook die hobby beoefenen. Of je werkt aan een nieuwe campagne voor een product en je ziet overal soortgelijke concepten opduiken. Of je hebt je been gebroken en je ontdekt dat je niet de enige bent die zichzelf met krukken voortbeweegt. 

Meestal is dat helemaal geen toeval. Waar je je op richt, daar krijg je meer van te zien. Dat gaat vaak vanzelf. 

Dit natuurlijke selectiemechanisme kun ook doelbewust toepassen: door actief sturing te geven aan je brein vind je toepasselijke verhalen. Je geeft je brein dus een zoekopdracht. 

Zo pak je dat aan:

1. Dompel je geest onder

Zoek een thema of een onderwerp waar je iets mee wilt en verdiep je daarin. Onderzoek je onderwerp van diverse kanten. Daarmee geef je je brein 'haakjes' om nieuwe vondsten mee te doen. 

Ik probeerde het onlangs uit toen ik in Parijs was. Ik stelde me ten doel om voorbeelden te fotograferen van 'storytelling'. Zo vielen me ineens diverse etalageruiten in het oog, waarop verhalen afgebeeld zijn. Zonder mijn 'zoekopdracht' was ik daar beslist aan voorbij gegaan. 

2. Formuleer een vraag

Een directere methode kan ook. Stel jezelf een concrete vraag en ga doelbewust op zoek naar het antwoord. Vraag jezelf bijvoorbeeld af welk verhaal jouw huidige missie of boodschap het beste kan illustreren. 

Deze Parijse schoenenwinkel heeft vermoedelijk zichzelf ook die vraag gesteld. De winkel gebruikt daarvoor het verhaal dat ze juist géén schoenenwinkel zijn: 

3. Maak het visueel

Ons brein is gek op plaatjes. We kunnen beelden niet alleen beter onthouden dan teksten, maar ook beter verwerken. 

Omring jezelf daarom met plaatjes of symbolen waarover je (meer) verhalen wilt vertellen. Ons brein ziet het eindresultaat als het ware al voor zich. Zo zul je ook gemakkelijker de bijbehorende verhalen oppikken. 

Kortom: door jezelf op een bepaald thema of vraagstelling te richten, krijg je op dit gebied meer te zien. Eigenlijk geef je sturing aan je onderbewuste en daarmee aan een ongekend potentieel. 

Zoals een bekende wijsheid zegt: wat aandacht krijgt groeit. 

Welke zoekopdracht geef jij jezelf vandaag?  





Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.