Beginnersenthousiasme is niet genoeg
02 maart 2021 
2 min. leestijd

Beginnersenthousiasme is niet genoeg

Toen ik net ondernemer was, koesterde ik het plan om levensverhalen te schrijven. Als ik erover vertelde, kreeg ik steevast aanmoedigingen: wat een geweldig idee. In mijn binnenste brandde een hartstochtelijk vuurtje om dit idee uit te voeren. Ik had er zelfs mijn vaste baan voor opgezegd.

Mijn eerste drie klanten kwamen verrassend snel. 

Ze waren superenthousiast en vonden het boek met levensverhalen waanzinnig waardevol. Het idee resoneerde helemaal. Eigenlijk hoefde ik weinig uit te leggen, want ze voelden het al.

Daarna kwam ik in het moeilijke middenstuk.

Ik voerde het ene gesprek na het andere met mensen die geïnteresseerd waren. Maar ze haakten toch vaak af. 

Vaak sprak ik met een stel zussen die dolgraag het levensverhaal over hun ouders wilden laten optekenen. Verhalen met rijke familiegeschiedenissen, grappige anekdotes en dierbare herinneringen. Maar op de achtergrond waren ook andere familieleden die mee moesten beslissen.

Meestal waren dit een of meerdere broers (sorry heren).

Deze broers hadden er eigenlijk niks mee, met zo’n opgetekend verhaal dat in de boekenkast zou verstoffen. En daar hadden ze zeker geen geld voor over. Zo bleef ik doorsukkelen. Ik vond het enorm moeilijk om gemotiveerd te blijven. Was dit nou mijn grotere droom?

Beginnersenthousiasme is niet genoeg voor een nieuwe stap of innovatie.

Je moet ook weten hoe je mensen bereikt. Hoe je met de beslissers om tafel komt. In mijn geval waren dat de dralende broers op de achtergrond. Maar ik leerde nog iets. Je moet ook het verhaal weten te vertellen over het 'waarom'.

Een verhaal dat het hart verwarmt en een perspectief laat zien.

In dit geval had ik de diepere waarde van levensverhalen voelbaar moeten maken. Als de broers niet aan tafel kwamen, dan moesten de zussen in ieder geval in staat zijn om dat verhaal goed door te vertellen. 

Een verhaal met plakkracht is het minste dat je nodig hebt om anderen ook in vuur en vlam te zetten. 

Een paar jaar na mijn onverschrokken start heb ik de boel omgegooid in mijn bedrijf. Geen levensverhalen van families en echtparen meer, maar de signatuur- en veranderverhalen van ondernemers en organisaties. 

Binnenkort ga ik weer leiders en ondernemers helpen bij het ontwikkelen van storytelling voor hun eigen bedrijf, school of organisatie. Ik begeleid ze om met hun eigen verhaal resultaten te boeken en veranderingen tot stand te brengen.

Wie je bent en waarom je doet wat je doet, dat draag je immers ook mee bij de uitvoering van je vak.

Dat geldt zeker voor een beroep waarbij het sterk over je overtuigingen en beweegredenen gaat. Als je mensen mee wilt krijgen in waar jij voor staat, kun je je niet verschuilen achter algemene waarheden. Dan moet je je echte zelf laten zien. 

Daarom ben ik erg nieuwsgierig welke vragen jij zelf hebt over het toepassen van storytelling in je vak, bij je team of in je bedrijf/organisatie.

Met storytelling bedoel ik jouw persoonlijke verhaal.

Of het verhaal dat de reden is waarom jij de leider bent van jouw organisatie. Of het verhaal waarom je met jouw onderneming bent gestart. De diepere reden waarom jouw missie zo belangrijk voor je is. 






Over de schrijver
Jij bent de creator van je eigen verhaal. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij als multitalent een popcornhoofd vol ideeën hebt en overal mogelijkheden ziet. Ik werk met mensen die zich niet langer klein willen houden, maar groter willen groeien. Persoonlijk en met je vak. Ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en niet te vergeten jouw missie. Jouw hogere doel, waarvoor jij het allemaal doet. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid. Ik help je om je verhaal te leven: van woorden naar daden. Dat doe ik door middel van coaching, online programma's en vaak ook met mijn eigen pen.