Plakkracht | Slimme tips zijn uitgewerkt
15 augustus 2022 
1 min. leestijd

Plakkracht | Slimme tips zijn uitgewerkt

Jarenlang hebben we gehoord dat je op social media, in video’s en in blogs karrenvrachten met waarde moet delen als je lezers wil trekken.

Waarde in de vorm van kennis, slimme adviezen en inzichten. Op die manier bouw je aan je naamsbekendheid, expertstatus en autoriteit. Fijn als je echt van betekenis wil zijn, bijvoorbeeld met een maatschappelijk project. Dat is echter een groot misverstand. 

De meeste online adviezen werken nauwelijks meer. Ze zijn inwisselbaar geworden. Laat staan dat je lezers gaan badkamerdansen met al die tips. 

Wat doe je dan wel? 

Als je meer mensen wil bereiken met jouw boodschap, dan staat je één ding te doen. Méér inspirerende verhalen delen met jouw Unique Storypoint

Je vertelt iets over een gebeurtenis uit je eigen leven of iets dat je in je werk meegemaakt hebt. Iets amusants of iets dat anders liep dan verwacht. Aan de hand daarvan deel je jouw inzichten. 

Maar… zo simpel kan het toch niet zijn, krijg ik dan te horen. Dit lijkt haast te makkelijk. Toch lever je voor je lezer daarmee wel degelijk waarde. Want in jouw verhaal zien mensen zichzelf. Ze herkennen de worstelingen en de emoties. Ze voelen het tot in hun diepste vezels. 

Herkenning is ook erkenning, een van onze basisbehoeften.

Mensen willen zich eerst gezien en gehoord voelen, voordat ze geholpen willen worden. 

En er gebeurt nog iets. 

Storytelling reveals meaning without committing the error of defining it, zegt filosoof Hannah Arendt. It brings about consent and reconciliation with things as they really are. 

Juist door dat onzegbare voelen zich echt gezien en begrepen. En daarmee lever je een geweldige waarde. Daarom is het belangrijk om eigen onvergelijkbare verhalen te delen, waarin jouw eigen rode draad zichtbaar is. Het maakt kristalhelder waarom mensen voor jou en je plan willen kiezen. 

In het programma Schrijven met Plakkracht leer je de formule voor plakkracht, die je nergens anders vindt. Mijn beproefde methode om aanlokkelijke verhalen te schrijven, waarmee je mensen raakt. En waarmee je heel veel waarde levert. 

Een van de onderdelen van die formule is trouwens de P van Persoonlijkheid (toch nog een tip!). 









Over de schrijver
Jij bent de creator van je eigen verhaal. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor ben ik gespecialiseerd in storytelling. Ik werk met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie. Jouw hogere doel, waarvoor jij het allemaal doet. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid.