Ze wilden niet haar praktische tips, wel haar verhalen
20 juli 2020 
1 min. leestijd

Ze wilden niet haar praktische tips, wel haar verhalen

Als je interessante blogs schrijft vol praktische tips, dan komt dat helemaal goed, toch? Olga dacht van wel.

Soms voel je dat er iets misgaat, maar kun je er geen woorden aan geven. Dat gold ook voor Olga. 

Met veel plezier schreef ze informatieve blogartikelen, die ze via haar mailings wekelijks de wereld in slingerde. Vol praktische tips over haar vakgebied, financiële levensplanning. 

Ze deed enorm haar best om de meest actuele informatie over haar vakgebied te delen. Als expert wist ze immers precies wat haar lezers nodig hadden. 

Maar na de druk op de verzendknop bleef het telkens akelig stil. 

Langzaam drong het tot haar door. Haar doorwrochte artikelen met praktische tips sloegen totaal niet aan bij haar lezers. Ze begreep er niets van. Want al deze mensen hadden zich toch aangemeld om goed op de hoogte te blijven? 

Olga besloot het direct aan haar klanten te vragen. Waar hadden ze behoefte aan? Welke woorden gaven ze daaraan? En welke diepere behoeften scholen daar weer achter? 

Daarbij ontdekte ze iets opmerkelijks. Haar lezers wilden helemaal geen praktische tips. Ze waren ook niet geïnteresseerd in praktische modellen of beleggingsadviezen. Maar ze wilden wel iets anders. 

Haar verhalen. 

Want Olga had op papier een bijzonder amusante manier van vertellen. En dat leverde altijd een glimlach op. 

Daarom ging Olga via haar mailings vaker verhalen vertellen over haar persoonlijke leven. Eerst over grappige dingen die ze meemaakte in de supermarkt. Eigenaardige ontmoetingen. Allerlei andere voorvallen uit het dagelijkse leven. 

Stap voor stap durfde ze ook persoonlijker te worden. Ze woont samen met een vrouw. Dat is niet zomaar een huisgenoot. Het is haar geliefde.

 Ze vertelt nu over de komische misverstanden die daardoor ontstaan en heikele kwesties waar ze regelmatig tegenaan loopt. 

Haar informatieve artikelen zijn langzamerhand columns geworden. Dat had nog een andere mooie bijvangst voor Olga. 

Al schrijvend kan Olga dingen in een ander perspectief zetten.

Ze snapt beter wie ze zelf is. 

Ze is alert op alledaagse gebeurtenissen, die ze kan gebruiken voor haar verhalende blogs. En ze weet hoe ze verrassende combinaties kan maken tussen haar adviezen en persoonlijke beslissingen die mensen moeten nemen. 

Sinds Olga deze verhalen gebruikt om contact te maken met haar publiek, is er veel veranderd. 

Ze luistert. Ze verwondert. En ze vertelt.

Haar enige doel met haar schrijfwerk is om een reactie te krijgen in de trant van ja dat had ik ook

Vervolgens willen mensen ook heel graag zaken met haar doen. Zijn die mailings toch nog een voltreffer.

 





Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.