Ze wilden niet haar praktische tips, wel haar verhalen
20 juli 2020 
2 min. leestijd

Ze wilden niet haar praktische tips, wel haar verhalen

Als je interessante blogs schrijft vol praktische tips, dan komt dat helemaal goed, toch? Olga dacht van wel.

Olga is een bekende van mij. Met veel plezier schreef ze informatieve blogartikelen. 

Vol praktische tips over haar vakgebied, financiële levensplanning. Ze hield enorm van kennisdelen, dus dat kwam goed uit. 

Elke week slingerde ze een super interessante nieuwsbrief de wereld in. Ze deed enorm haar best om daarin de meest actuele informatie over haar vakgebied te delen. 

En als expert dacht ze ook precies te weten wat haar lezers nodig hadden.

Maar na de druk op de verzendknop bleef het telkens akelig stil.

Eerst wilde ze dit niet tot haar laten doordringen, maar uiteindelijk moest ze het toch onderkennen. Haar artikelen met praktische tips sloegen totaal niet aan. Ze begreep er niets van. 

Want deze mensen hadden zich toch aangemeld om goed op de hoogte te blijven? Hoe zat dat dan? 

Daarop besloot Olga het direct aan haar klanten te vragen. Waar hadden ze in hun eigen woorden behoefte aan? En welke diepere behoeften scholen daar dan weer achter? 

Daarbij ontdekte ze iets opmerkelijks: haar lezers wilden helemaal geen praktische tips lezen. Ze waren ook niet geïnteresseerd in direct toepasbare modellen of beleggingsadviezen.

Ze wilden wel haar verhalen lezen.

Want Olga had een amusante manier van vertellen. En dat leverde altijd een glimlach op. Daarom ging Olga verhalen vertellen over haar persoonlijke leven. 

Eerst over grappige dingen die ze meemaakte in de supermarkt. Eigenaardige ontmoetingen. Allerlei andere voorvallen uit het dagelijkse leven. 

Daarna durfde ze ook persoonlijker te worden. 

Ze woont samen met een vrouw. Dat is niet zomaar een huisgenoot. Het is haar geliefde. 

Ze vertelt nu over de misverstanden die daardoor ontstaan en heikele kwesties waar ze regelmatig tegenaan loopt. Dat had nog een andere mooie bijvangst voor Olga.

Al schrijvend kan Olga dingen in een ander perspectief zetten.

Ze snapt beter wie ze zelf is. Ze is alert op alledaagse verhalen. En ze weet hoe ze verrassende combinaties kan maken tussen haar adviezen en persoonlijke beslissingen die mensen moeten nemen. 

Sinds Olga deze verhalen gebruikt om contact te maken met haar publiek, is er veel veranderd. Ze luistert. En ze vertelt. 

Haar enige doel is om een reactie te krijgen in de trant van ja dat had ik ook. Vervolgens willen mensen ook heel graag zaken met haar doen. Is die nieuwsbrief toch nog een voltreffer.

 





Over de schrijver
Jij bent de creator van je eigen verhaal. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij als multitalent een popcornhoofd vol ideeën hebt en overal mogelijkheden ziet. Ik werk met mensen die zich niet langer klein willen houden, maar groter willen groeien. Persoonlijk en met je vak. Ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en niet te vergeten jouw missie. Jouw hogere doel, waarvoor jij het allemaal doet. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid. Ik help je om je verhaal te leven: van woorden naar daden. Dat doe ik door middel van coaching, online programma's en vaak ook met mijn eigen pen.