Vergeet het hemelbestormende plan
20 januari 2021 
2 min. leestijd

Vergeet het hemelbestormende plan

Van innoveren kun je leren. Dat kan op een speelse, ongedwongen manier, zonder geploeter. Ontwerp een prototype.

Je hebt een idee, bijvoorbeeld voor een nieuw aanbod voor je bedrijf. Je hebt een boekidee in je hoofd. Of je wilt starten met een podcast of eigen online programma. 

Je loopt er al helemaal warm voor, maar... waar begin je?

Bij de start lijkt het allemaal groot en overweldigend.

Wat ik heel vaak zie is dat mensen dan uitgebreid onderzoek gaan doen. Vaak via eindeloos zoekwerk op internet. Of ze gaan hemelbestormende plannen uitschrijven en slimme strategieën uitdenken. 

Want het moet natuurlijk allemaal wel verpletterend goed worden. 

Daarna volgen nog meer denkacties. Extra boeken lezen, nog eens een aanvullende training volgen, uitgebreide schema’s maken, een website in elkaar zetten, twijfelen over de juiste programmakeuze...

Eindeloos denk- en schaafwerk aan plannen is een vorm van uitstelgedrag. 

Je begint niet, omdat je eigenlijk niet durft. Want mensen zouden eens kunnen zeggen dat je niet alles tot in de puntjes hebt voorbereid. Maar je leert niet door nieuwe tools te zoeken, iets tot in de puntjes uit te dokteren of schema's te maken. 

Nee, je leert door doen. Doen geeft directe feedback. En juist daardoor ontdek je of je goed zit. Pieker daarom niet over de juiste start, maar maak een begin met je idee.

En dat maakt het meteen een stuk lichter.

Een van de succesvolste manieren om daadwerkelijk in beweging te komen, is het maken van een prototype

Dat klinkt nogal gewichtig, maar het gaat er simpelweg om dat je je ruwe idee in een vorm giet. Het laat je voelen welke kracht het heeft om uit te groeien tot iets groters. Het is een half-fabrikaat. Dat staat je toe vrij te denken, zonder angst voor mislukking.

Het is denken terwijl je doet.

Zo’n prototype kan de vorm aannemen van een eerste schets of model, maar ook van een presentatie of een blog. Je maakt hiermee je prille idee ook begrijpelijk voor anderen, zodat zij het kunnen becommentariëren en versterken. 

Omdat ze het voor zich zien, snappen ze namelijk ineens waar jouw idee over gaat. Als je reacties van anderen krijgt, is dat vaak buitengewoon bemoedigend. Zeker als blijkt dat mensen er direct enthousiast over worden en alvast willen aanhaken!

Welke vorm je kiest voor je prototype, dat hangt af van het soort idee.

Enkele voorbeelden:

  • Kun je het zichtbaar maken? Maak er dan een filmpje over en verspreid dat onder je vrienden. Maak bijvoorbeeld alvast een trailer over je project.
  • Een idee voor een technisch product? Laat het zien in een presentatie met een animatie of (model-)tekening.
  • Houd een pitch of deel je gedachten bij een Stand-up Inspiration of een Pecha Kucha-bijeenkomst. Dit zijn speciale bijeenkomsten waarbij mensen hun (eerste) ideeën delen en feedback krijgen om op voort te bouwen.
  • Is het een belevenis of film? Werk een storyboard uit.
  • Is het een spel, een event of iets dat je kunt eten of drinken? Test het uit voor je vrienden of familie.
  • Is het een workshop of seminar, lanceer het dan als testversie voor een klein publiek of maak er een online sessie van.
  • Is het een boek, schrijf dan de tekst voor de achterflap van de cover.
  • Wil je een online programma maken? Geef alvast een online workshop aan bekenden.

Door het alvast te maken haal je je idee uit je hoofd.

Dankzij deze 'proefrit' kom je van die rotonde van ronddraaiende gedachten af. Je weet veel beter welke richting je op wilt gaan en wat de volgende afslag moet zijn. 

Dikke kans dat je de natuurlijke neiging voelt om door te gaan. Want je hersenen willen succes ervaren en houden van een gevoel van afronding. Voor je het weet ben je alweer een eind op streek. In de verte zie je al je bestemming. 

Starten met een strategisch plan? Dat plan heet Start Doing.  





Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.