Het hele plan zit in je hoofd. Maar waar begin je?
06 juli 2017 
5 min. leestijd

Het hele plan zit in je hoofd. Maar waar begin je?

Je hebt al eindeloos veel dingen bedacht, doelgroepen opgeschreven, je why onderzocht, je kernwaarden geformuleerd, boeken gelezen, cursussen gevolgd. Maar dan. Waar begin je?

Je zoekt liever bevestiging dat je op de goede weg zit met je plan. Via een nieuwe opleiding die je een officieel certificaat oplevert, bijvoorbeeld. 

Of je meldt je maar weer eens aan voor een gratis webinar. Maar ondertussen gebeurt er niets. 

Beginnen is vaak het moeilijkst. Dan moet je namelijk je idee aan de wereld laten zien. En dat voelt alsof je iets kwetsbaars van jezelf prijsgeeft. Je bent bang dat je een enorme uitglijder maakt (al heb je geen idee wat die blunder dan kan zijn) of dat anderen je op fouten betrappen.

Hoe kom je toch tot een eerste stap? 

Want om het uit je hoofd te krijgen, moet je wel iets doen.

De afgelopen jaren heb ik ontdekt dat de juiste woorden tot magische resultaten leiden. Die woorden zetten namelijk iets in beweging, waardoor je veel gemakkelijker begint. 

Zeven tips voor woorden die je vleugels geven

1. Zeg niet of maar hoe

Hierbij meteen de allerkrachtigste tip: vraag jezelf niet af of het gaat lukken, maar hóe het gaat lukken. Woorden hebben eigen krachten: het woord hoe nodigt uit tot actie, het woord of brengt je aan het twijfelen. 

Dus: 

  • Hoe ga jij aandacht vragen voor jouw plan? 
  • Hoe krijg je fans of deelnemers? 
  • Hoe vind je mensen om mee samen te werken? 
  • Hoe kom je aan extra informatie om nieuwe onderdelen uit te werken?

2. Zeg: wat als

De vraag 'hoe' is het meest geschikt voor praktische vraagstukken. Maar als je ook je innerlijke bevlogenheid aan wilt spreken, is er een vraag die nog veel krachtiger is: wat als. Daarmee zet je namelijk meteen je verbeeldingsknop aan. Probeer maar eens. Wat als het opzeggen van je baan een ticket naar vrijheid is?

3. Zeg: mijn plan is de moeite waard voor anderen

Wees zichtbaar met je plan. Dit is spannend, vooral als je van jezelf vindt dat jij niet zo nodig met je eigen hoofd in beeld hoeft te komen. Ik herken dat helemaal: met die houding ben ik ook ooit begonnen. 

Op mijn eerste blog gebruikte ik een fotootje waarbij alleen mijn ogen zichtbaar waren. Maar toch: er komt een moment dat je beseft dat je anderen juist enorm helpt door met jouw plan naar buiten te treden. En als jouw plan met jouw persoonlijkheid verbonden is, is het niet meer dan logisch dat je ook jezelf laat zien. 

Het is de moeite waard, want je helpt er anderen mee! Dat is behoorlijk eng, zeker als je van nature een introvert type bent. Maar je zelfvertrouwen groeit iedere keer als je iemand geïnspireerd of geholpen hebt!

4. Zeg waar je mee bezig bent (aan de juiste mensen)

Je vertelt aan je buurvrouw of aan je (schoon-)ouders waar je mee bezig bent. En die vragen zich meteen af of je daar wel geld mee kunt verdienen. Oef. Het zou zomaar kunnen dat je je daardoor laat afschrikken. 

Laat je niet ontmoedigen! Natuurlijk krijg je wel eens kritische reacties als je anderen vertelt over je plan. 

Maar maken deze mensen - hoe lief ook - wel deel uit van de groep mensen waar je het echt voor doet? Je (schoon-)familie of je buren zouden wel eens in een hele andere categorie kunnen zitten. 

Vertel dus vooral over je prille plan aan mensen die er wel een klik mee hebben. Mensen die op een heel ander spoor zitten, ga je toch niet bereiken. En dat hoeft ook niet: de meeste plannen zijn niet voor iedereen. Daarnaast heeft het delen van ideeën een magische kracht: het plan wordt voor jou nu meteen heel concreet. 

Als je erover vertelt, wordt het bovendien moeilijker om het niet te doen. Het is alsof je je teen in het koude water hebt gestoken: de temperatuur voelt erg fris, maar tegelijkertijd weet je dat je nu gewoon moet springen! 

En.... als je eerst je hele voet in het water wilt houden voordat je de sprong waagt: schrijf eens je rol in je nieuwe project of je gedroomde functie in je profielregel op LinkedIn. En laat het universum zijn goede werk doen.

5. Zeg: dit is belangrijk voor mij

Vaak ben je geneigd om vooral de afspraken met anderen serieus te nemen. Je eigen plan komt daardoor altijd pas als laatste aan bod. Maar afspraken met jezelf zijn minstens zo belangrijk als afspraken met iemand anders. 

Neem dus jezelf ook serieus. Als je zelf de regie neemt, ben je onafhankelijker van anderen en veranderende omstandigheden. Daardoor groeit je zelfvertrouwen. 

En daardoor ben je in staat nog vaker te kiezen voor jezelf, en daarmee voor het inzetten van je talenten voor anderen. Dat zal je vervolgens ook meer successen opleveren.

6. Zeg: iedere stap is er 1

Hoe heb je al jouw producten ontwikkeld, vragen mensen mij vaak. Het antwoord is: door ieniemini-stappen te zetten en telkens voort te bouwen op eerder werk. 

Harry Mulisch schreef slechts een paar honderd woorden per dag, heb ik me laten vertellen. Daarmee bouwde hij wel een compleet oeuvre op. Door ieniemini-stappen wordt het behapbaar. En daarmee de kans dat je het ook echt doet.

7. Zeg: ik ben in beweging

Een compleet uitgewerkt plan op papier zetten is verleidelijk. Je kunt het zo mooi, uitgebreid en doordacht maken als je wilt, onderbouwd door wetenschappelijke theorieën of uitgekiende methodes. Maar zo lang het een papieren plan is, is het niets. 

Een harde conclusie, maar wel waar. 

Je hebt deelnemers nodig. Mensen die enthousiast zijn over jouw idee. Partners om mee samen te werken. Klanten! Kom in beweging, ook al is het niet perfect of tot in de puntjes uitgedacht. 

Bied bijvoorbeeld je idee aan als proefproject, zodat je kunt testen wat de behoeften zijn van anderen. Werkt het zoals jij gedacht hebt? Welke woorden gebruiken je deelnemers precies om hun behoefte of probleem te omschrijven? 

Zijn ze enthousiast en willen ze een aanbeveling voor je schrijven? Dat het plan nog niet af is, dat maakt niet uit. 

Je bent in beweging gekomen en je ziet de resultaten daarvan. Vervolgens kun je je plan bijstellen en opnieuw uitproberen.

Organiseer je eigen flow.

Je kunt wachten totdat de omstandigheden volmaakt zijn. Bijvoorbeeld om je project te lanceren. Of om je boek te gaan schrijven. Alleen... dat perfecte moment komt niet. Hoe dan wel? Je moet zelf de omstandigheden creëren, zodat je in een flow komt. 

Door bijvoorbeeld een week af te bakenen waarin je wel aan dat boek gaat schrijven en je door niets of niemand laat afleiden. Of door een uitnodiging te sturen aan mensen die je plan vooruit helpen. 

Vergeet de woorden 'ik moet', want je moet natuurlijk helemaal niets. 

Als je die woorden vervangt door 'ik wil' dan voelt dat een stuk aangenamer en wordt het ook gemakkelijker om eraan te beginnen. 

Voor je het weet zit je dan ineens wel in je flow. En dan weet je: dit is het juiste moment. Ga ervoor!

       









Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.