Eigen Stem | Struikelend over je ideeën
03 juni 2024 
2 min. leestijd

Eigen Stem | Struikelend over je ideeën

"Jij bent een soort Caroline van der Plas," zei een bekende laatst tegen mij toen we elkaar tegenkwamen. 

Ik schrok.

Als ik een lijst zou maken van mensen met wie ik vergeleken wil worden, staat Caroline daar zéker niet op.

Gelukkig bedoelde hij het minder dramatisch dan ik dacht. Hij had vooral opgemerkt dat ik vaak nieuwe posts plaats op LinkedIn, net zoals Caroline vrijwel dagelijks actief is op X.

Het is niet mijn bedoeling om lezers te overweldigen.

(En als ik dat wel doe, een welgemeend sorry!)

Wat ik wel vaak zie, is dit:

Mensen die - bijvoorbeeld op LinkedIn - willen publiceren, raken zelf overweldigd door alle mogelijkheden. Daardoor vinden ze het lastig om hun eigen koers te vinden.

  • Wat schrijf je dat mensen interessant vinden?
  • Hoe vind je de lijn in een veelheid van 1001 ideeën?
  • Hoe blijf je dicht bij jezelf, zonder te zwelgen in zielige verhalen?

Dat geldt zeker voor mensen met een hoog associatief brein. Met hun popcornhoofd raken ze de weg kwijt.

We beginnen daarom vaak met de vraag voor wie ze eigenlijk schrijven. Al visualiserend ontstaat er een Joeri of een Hanneke, tot wie ze zich kunnen richten. Een mens die ze helemaal voor zich zien. Iemand op wie ze stiekem best een beetje gek zijn.

Deze Joeri's en Hannekes geven al veel houvast.

Daarna bedenken we verschillende categorieën van onderwerpen. Net zoals een magazine werkt met verschillende rubrieken, kun je namelijk ook op LinkedIn regelmatig terugkerende thema's benoemen en afwisselen.

Zo zijn mensen als Ben Tiggelaar, Eva Jinek en Jim Stolze prachtige voorbeelden van mensen die vaste thema’s behandelen op social media. Hun volgers weten wat ze kunnen verwachten en blijven hen daarom actief volgen.

Je kunt op LinkedIn ook werken met rubrieken.

Denk aan de 'rare beestjes' van Danielle Braun of de LinkedIn Coffee Talk van Marjolein Bongers. Jij kunt ze bites, draadjes of blogs noemen.

Of misschien gebruik je graag de vorm van een column of een lijstje. Iedere maandag publiceer je bijvoorbeeld je tip van de week.

En wat als je dan nog steeds blijft struikelen over je ideeën? 

Creëer dan een serie, waarin je per aflevering een andere invalshoek kiest. Zo lijkt publiceren op LinkedIn verdacht veel op bladen maken (wat ook jarenlang mijn vak is geweest).

Ook Caroline is uitermate herkenbaar aan haar eigen soundbites. Je zou zo een uitpuilend magazine kunnen maken rondom haar persoonlijkheid. Achteraf gezien was de vergelijking met Caroline misschien toch treffender dan ik dacht.

Wil jij gemakkelijker en met veel meer zelfvertrouwen publiceren, bijvoorbeeld op LInkedIn? En ben je geïnteresseerd in mijn begeleiding daarbij? Neem contact met me op, dan boeken we een kennismakingsafspraak in!






Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen.Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.