Waarom is storytelling juist nu zo populair? Wat zegt dat over het tijdperk waarin we leven? Onderstaande trends geven het onmiskenbare antwoord.
Jaarverslagen waarin verhalen een prominente rol spelen. Communicatiecongressen die voor een groot deel over storytelling gaan. Mensen die hun hart volgen en besluiten om een vaste baan in te ruilen voor een nieuw bestaan als storyteller.
1. Behoefte aan verbinding
Allereerst is dat de behoefte aan contact en verbinding met elkaar. We willen heel graag ergens onderdeel van zijn. Je ziet het al geruime tijd aan de populariteit van sociale media, maar ook aan de opkomst van coöperaties, sociale bewegingen en communities in allerlei soorten en maten.
Door ergens aan deel te nemen, geven we betekenis aan ons leven. Ook willen we graag onze ervaringen delen met anderen. Verhalen voorzien daarin. We werken (nog) makkelijker samen als we elkaars verhalen kennen en elkaar vertrouwen.
2. Zoektocht naar houvast
Een tweede trend is de behoefte aan inzicht, overzicht en houvast. We hebben ijkpunten nodig om overeind te blijven in een wereld vol onzekerheid, informatie-overvloed en keuzestress. Verhalen geven levenservaringen door, bieden overzicht en maken (of we willen of niet) een kloppend geheel van onze ervaringen.
Dat geldt in het bijzonder voor traditionele verhalen: als we die delen en doorgeven, maken we deel uit van eeuwenoude patronen. Ook scheppen we met onze hedendaagse verhalen nieuwe tradities om door te geven aan de volgende generatie.
3. Terug naar de kern
In een wereld vol drukte zoeken we naar onze eigen kern. Wie zijn we echt en wat is onze toegevoegde waarde? Zo zoeken we naar zingeving en betekenis. Verhalen geven mogelijkheden om weer terug te keren naar de essentie en te bedenken wat er echt toe doet.
4. Verbeelding en verrassing
Naast de behoefte om terug te gaan naar de kern, is er ook een grote behoefte aan verbeelding, verwondering en verrassing. Spelen, beleven en fantaseren brengen ons even in een andere wereld, waarmee we ons weer opladen.
Dat uit zich in een grote interesse voor fantasy-verhalen, maar ook voor sprookjes en surrealistische taferelen. We voelen een groeiende behoefte om verrast te worden. Mensen zitten niet meer te wachten op een voorgekauwd standaardaanbod, maar willen graag iets beleven en meemaken. Want wie iets meemaakt, kan zich bijzonder en uniek voelen.
Ook verhalen bieden onverwachte wendingen of laten de toehoorder op een andere manier naar een kwestie kijken. Wie verhalen dus op deze wijze toepast, speelt daarmee in op een belangrijke behoefte.
5. De gebruiker beslist
Ook in organisaties worden verhalen steeds belangrijker. Een paar jaar geleden hoorde je nog regelmatig dat organisaties 'klantvriendelijker' wilden worden. Inmiddels is de focus helemaal verschoven naar de klant zelf: het is niet meer klantgericht, maar de klant beslist.
Het draait niet meer om jou als ondernemer of jouw organisatie, maar om de afnemer of gebruiker.
Afnemers zijn namelijk veeleisend geworden. Mensen willen niet meer wachten tot een winkel weer open is, maar verwachten 24 uur per dag bereikbaarheid of antwoord op hun vragen. Ze willen een aanbod, dat precies voldoet aan hun persoonlijke wensen.
Voor organisaties betekent deze verschuiving dat ze moeten vertellen waar ze van zijn en waar ze voor staan. Organisaties die vanuit hun echte drijfveren werken en gastvrij zijn, worden daarvoor ruimschoots beloond. Want klanten worden daar erg enthousiast van en zullen graag dat verhaal verder vertellen.
Laat de gebruiker zijn verhaal vertellen. Hoe meer lijntjes je legt, hoe beter. Want door verbindingen te leggen, beklijven de losse onderdelen. Wat voor een verhaal ga jij toepassen om met jouw organisatie het verschil te maken?
Ik ben benieuwd, want ik blijf speuren naar nieuwe toepassingsvormen van verhalen.