Gebruik de remix-machine om nieuwe ideeën te produceren
24 juli 2014 
4 min. leestijd

Gebruik de remix-machine om nieuwe ideeën te produceren

Niets is volledig origineel: een idee is niets anders dan gecombineerde informatie. Alle uitvindingen bouwen dus voort op wat er al was of zijn een remix van eerdere ideeën. Drie tips om te gaan remixen.

Je verlangt naar het oergevoel van lekker buiten zijn dat zo met kamperen verbonden is. Maar je hebt ook behoefte aan luxe, al is het maar een lekker liggend bed.

Op het eerste gezicht twee verlangens die met elkaar in tegenspraak zijn. Toch ontstond door de combinatie van beide behoeften een nieuw concept: de glamping. En met succes: voor veel vakantiegangers is het een schot in de roos.

Inspiratie krijgen is vaak nieuwe verbindingen leggen, bijvoorbeeld tussen iets bestaands met iets nieuws.

Of met iets dat al bekend is in een ander vakgebied. Dat gaat al zo sinds mensenheugenis. Johannes Gutenberg geldt bijvoorbeeld als de uitvinder van de boekdrukkunst. Maar zijn drukpers kwam niet uit de lucht vallen: hij combineerde de schroefpers van wijnmakers met een metalen letterzetsysteem.   

Remixen is de sleutel tot innovatie

Noem het combineren, nieuwe verbindingen leggen of bestaande dingen aanvullen met iets nieuws: remixen is de sleutel tot vernieuwing. Voor een nieuw product, een ander concept, maar ook voor een nieuwe invalshoek voor een artikel. Hoe soepeler je die nieuwe verbindingen legt, hoe gemakkelijker je die ideeën krijgt.

Dat gaat zo:

1. Maak nieuwe combinaties

  • Voeg verschillende elementen samen Vind een nieuw concept uit door twee elementen samen te voegen: ‘tapas’ en ‘Thais restaurant’ wordt de tapa-thai. High tea en een wijnproeverij wordt High Wine. Een deodorant en een ballpoint leiden samen tot een deodorantroller.
  • Maak een nieuw (signatuur)woord Kies twee woorden en voeg ze samen. Een lunch en een ‘drink’ wordt drunch: een borrel rond vier uur met hapjes. Een stadhuis en een operagebouw wordt Stopera. De krokodel is een snack die het midden houdt tussen een kroket en frikandel.
  • Kies een nieuwe toepassing Pas dingen uit de ene situatie toe in een andere situatie, op manieren die nooit eerder gedaan zijn. De mistgenerator werd ooit bedacht om feestjes en optredens van popgroepen op te luisteren. Het apparaat werd later in gebruik genomen om winkels en pompstations snel in een mistwolk te zetten bij een inbraak.

2. Bouw voort

  • Behoud alleen het goede Combineer de sterke elementen uit je eigen branche met sterke elementen uit andere branches. Zo ontstond bijvoorbeeld Cirque du Soleil: dit circus liet de dure dierenacts weg en verving die door elementen van straatkunst, mime en andere theatervormen.
  • Herhaal en verbeter Geef jezelf de opdracht om hetzelfde werk, dezelfde techniek, hetzelfde patroon vaak te herhalen. Door je op deze manier te beperken, geef je jezelf de kans om één manier verder uit te diepen, waardoor nieuwe inzichten of ideeën ontstaan. Schilder Klaas Gubbels maakt al jarenlang nieuwe variaties op zijn thema ‘koffiepot’ en vindt telkens nieuwe mogelijkheden.
  • Kies een nieuwe invalshoek Verander je perspectief en kom zo tot nieuwe combinaties. Tramchauffeurs kregen de opdracht om beter op tijd te rijden. Zij kregen van de leiding een heel programma voorgeschoteld om dat doel te bereiken. 'Geef ons een veger', zeiden de tramchauffeurs. 'Als we obstakels van de rails af kunnen vegen, rijden we vanzelf op tijd.'


3. Geef er een nieuwe draai aan

  • Zoom in op details Kijk naar details alsof je ogen een macro-fotocamera zijn. Dat is een manier om met andere ogen naar een vertrouwd onderwerp te kijken. Wat zie je wat je eerst nog niet opviel? Let op het materiaal. Signaleer vlekjes en foutjes. Wat kun jij daarmee doen?
  • Keer je uitgangspunten om Fietsers in Groningen klaagden over tegenwind op het platteland. Enkele ondernemers bedachten daarom de ‘windmeeritten’: fietsen met de wind in de rug en daarna met de bus naar huis.
  • Doe iets wat niemand van jou verwacht en creëer daarmee een WAUW-moment. Op de catwalk van de Amsterdamse Fashion Week werd het nieuwe mode-merk Frank gelanceerd. Tot ieders verrassing bleek hier de textielketen Zeeman achter te zitten: niet bekend vanwege zijn modieuze ontwerpen maar zijn lage prijzen. Door te spelen met de verwachtingen van het publiek bij de Fashion Week maakte Zeeman een statement: goede mode hoeft niet duur te zijn.

Kortom: gebruik bestaande ideeën en elementen om verder te komen en je creativiteit te vergroten. Laat je daarbij inspireren door het gedachtegoed of bestaande ideeën van anderen en geef er een nieuwe twist aan.





Over de schrijver
Jij bent de creator van je eigen verhaal. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij als multitalent een popcornhoofd vol ideeën hebt en overal mogelijkheden ziet.Ik werk met mensen die zich niet langer klein willen houden, maar groter willen groeien. Persoonlijk en met je vak. Ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring.Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en niet te vergeten jouw missie. Jouw hogere doel, waarvoor jij het allemaal doet. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid.Ik help je om je verhaal te leven: van woorden naar daden. Dat doe ik door middel van coaching, online programma's en vaak ook met mijn eigen pen.