Hoe je kunt veranderen zonder jezelf te verliezen
30 juli 2013 
2 min. leestijd

Hoe je kunt veranderen zonder jezelf te verliezen

Veranderingen zijn een blijvertje. Daar kun je maar beter rekening mee houden door voortdurend mee te veranderen. Zonder jezelf daarin te verliezen natuurlijk.

Het was een van die heerlijke avonden, waarop we hadden genoten van een etentje met alles erop en er aan. Enkele ondernemers in ons gezelschap waren aan het woord geweest over het gebrek aan opdrachten. 

De werknemers aan tafel hadden verteld hoe ze de zoveelste reorganisatie bij hun bedrijf ternauwernood overleefd hadden. De ogen waren nu gericht op de enige ambtenaar aan tafel. Die vertelde mistroostig dat de situatie voor haar niet veel beter was. Niemand is nog zeker van een baan, zuchtte ze. 

Onzekerheid is een vast gegeven.

Het is niet altijd prettig maar wel een feit: onzekerheid is een vast gegeven geworden als het om werk of opdrachten gaat.

  • Een gerichte opleiding helpt nauwelijks, want de eisen veranderen voortdurend.
  • Routinewerk is weinig kansrijk, want robots doen dat werk beter.
  • De klantenservice kan worden uitbesteed aan een ver-weg-land.

Ook de vertrouwde afdeling met vaste taakverdelingen is verdwenen. We vervullen telkens weer andere rollen in steeds wisselende teams. Daarbij moeten we vooral reageren op nieuwe situaties; simpelweg uitvoeren wat er in de handleidingen of protocollen staat is niet meer voldoende.   

Jeroen Busscher beschrijft dat treffend in zijn boek Onbeperkt Houdbaar.

"We moeten leren dat we tegenwoordig elke dag geconfronteerd worden met onverwachte gebeurtenissen. Dat we op een wispelturiger zee moeten proberen koers te houden naar een doel dat beweegt. Elke dag weer."

...maar de behoefte aan creativiteit blijft

Wat wel blijft is de behoefte om te analyseren en nieuwe oplossingen te bedenken voor unieke problemen. Creativiteit dus. Want dan kun je meeveranderen en bestaande elementen een nieuwe twist geven. 

Wat betekent dat voor jou? 

Of je nu werknemer of ondernemer bent, je kunt je niet meer vasthouden aan eenmaal ontwikkelde producten of vaardigheden. Je dient jezelf permanent opnieuw uit te vinden, zodat je waardevol blijft voor de arbeidsmarkt of interessant blijft voor je klanten. 

Als je dat doet, hoef je geen angst te hebben om je baan te verliezen of bang te zijn voor gebrek aan opdrachten. Meebuigen en meeveranderen helpen je om nieuwe wegen te vinden. De flexibele professional heeft de toekomst. 

Moet je jezelf dan verloochenen? Alles aanpakken om maar een baan te vinden of opdrachten te behouden? 

Zeker niet.

Je blijft gewoon jezelf als je je creatieve vaardigheden inzet. Want je kiest de ideeën en mogelijkheden die bij je passen. Waar droom jij van? Waar gaat je hart echt sneller van kloppen? Hoe maak jij het verschil?

Het draait om slimme oplossingen

Als je als professional van waarde wilt blijven, dien je wel voortdurend op zoek te blijven naar vaardigheden en kansen die echte meerwaarde scheppen voor je werk. Dat zit 'm vooral in analyseren, beïnvloeden, organiseren én in het leveren van creativiteit, schrijft Jeroen Busscher in zijn boek. 

Want in bijna elk beroep met duurzaamheidswaarde is creativiteit noodzakelijk om slimme oplossingen te vinden bij unieke problemen. Het is een vaardigheid die moeilijk te kopiëren is en daardoor van betekenis blijft.

En zo kan het ook

Tijdens de maaltijd ging ook het verhaal rond over een aannemer, die geen opdrachten meer kreeg voor het opknappen van oude woningen. Nu huizenkopers geen hypotheek meer kunnen afsluiten voor de verbouwing van de net gekochte woning, hadden ze in veel gevallen geen geld meer om nog een aannemer in te schakelen. 

Daar had deze ondernemer een creatieve oplossing voor bedacht. Hij koopt de huizen nu zelf en knapt ze op. 

Na de verbouwing verkoopt hij de huizen door aan de feitelijke bewoners. Zo kunnen de kopers hun nieuwe woning - inclusief verbouwingskosten - wél financieren. 

De aannemer zit dik in het werk. 





Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.