Stop maar met die lijst voordelen
29 juli 2020 
2 min. leestijd

Stop maar met die lijst voordelen

Heb jij een goed idee waarmee je de wereld wilt veroveren? Een nieuw aanbod? Een gaaf programma? Misschien heb je dan je enthousiasme wel eens gedeeld via een lijst met alle voordelen.

Bij het delen van alle voordelen merkte je wel dat anderen je glazig aankeken. Of ze haakten halverwege je opsomming af. Dat was raar. Waarom zagen je gesprekspartners al die voordelen niet? 

Ze hoefden eigenlijk alleen maar JA te zeggen, want je bood het ze op een presenteerblaadje aan. 

Heimelijk dacht je zelf nog iets. Je had er zoveel tijd en energie in gestoken. Dat mag toch ook gewaardeerd worden. Maar nee. 

Kennelijk is er iets anders nodig om een ander ook zo enthousiast te krijgen. Madelon had bijvoorbeeld met een collega een prachtige workshop bedacht om pesten op de werkvloer aan te kaarten.

Er was zelfs een royale subsidie voor, dus als trainers waren zij voor een minimaal bedrag in te huren. Dat moet zo gaan lukken, dachten ze.

Maar tot hun grote frustratie kregen ze nauwelijks aanvragen.

Madelon benoemde herhaaldelijk bij diverse organisaties hoe aantrekkelijk haar workshop was. Ze vertelde nóg meer over de inhoud en somde alle pluspunten op. Met het nodige ongemak, want ze had ook last van promotieschaamte. 

En haar gesprekspartners? Die knikten haar vriendelijk toe. Ze zeiden dat ze het begrepen. En deden niets. 

Dat lijstje met pluspunten zei hen heel weinig. Feiten overtuigen meestal niet, ook niet als dat hele positieve feiten zijn. Dikke kans dat haar toehoorders die voordelen de volgende dag zelfs niet meer konden navertellen. Zo jammer.

Niet de voordelen dus. Wat dan wel?

Veel slimmer is het om een levendig verhaal te vertellen. Want als je een verhaal vertelt, heb je de aandacht. Verhalen maken ons nieuwsgierig. Ons brein is toegerust om verhalen gretig te ontvangen, op te slaan en door te vertellen. 

En al helemaal als dat een verhaal met plakkracht is. Zo’n verhaal draait altijd om emoties. Je somt niet de pluspunten op, maar je benoemt juist de problemen en de emoties die daarmee gepaard gaan. 

Een verhaal gaat altijd over een hoofdpersoon die een verlangen heeft en veel moeite moet doen om dat verlangen waar te maken. Of het gaat over een persoon die ergens tegenaan loopt en daar iets aan wil doen.

Twee ingrediënten.

Een verlangen. En een probleem. Madelon vertelde vervolgens een verhaal over twee mensen die ernstig getreiterd waren door collega's. Zij waren immers de aanleiding geweest om de workshop te ontwikkelen. Het was een schrijnend verhaal over mensen die zich jarenlang niet gehoord voelden. Net zoals de turnsters, die nu in het nieuws zijn. 

Dat hielp. 

Doe als Madelon. Vergroot het probleem uit. Vertel welke pijnpunten de mensen voelen. Laat je lezer aanhaken, omdat hij hetzelfde voelt als de mensen in het verhaal. En bereik wat je voor ogen hebt. 

 





Over de schrijver
Jij bent de creator van je eigen verhaal. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij als multitalent een popcornhoofd vol ideeën hebt en overal mogelijkheden ziet. Ik werk met mensen die zich niet langer klein willen houden, maar groter willen groeien. Persoonlijk en met je vak. Ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en niet te vergeten jouw missie. Jouw hogere doel, waarvoor jij het allemaal doet. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid. Ik help je om je verhaal te leven: van woorden naar daden. Dat doe ik door middel van coaching, online programma's en vaak ook met mijn eigen pen.