Schrijven met plakkracht: zo doe je dat
19 augustus 2021 
2 min. leestijd

Schrijven met plakkracht: zo doe je dat

De juiste informatie verzamelen voor je tekst, dat lukt wel. Maar een onweerstaanbare tekst die je lezer van A tot Z uitleest? Gebruik de principes van storytelling in je schrijfwerk: schrijven met plakkracht.

De juiste informatie verzamelen voor je tekst, dat lukt wel. En keurig uitschrijven ook. Want een dikke kans dat jij een expert bent op jouw vakgebied.

  • Maar een onweerstaanbare tekst die je lezer van A tot Z uitleest?
  • Een vakartikel waardoor mensen enthousiast met je mee doen?
  • Een verhaal voor je website dat je lezers zo sterk boeit dat ze de rest vergeten?

Schrijven met plakkracht, dat vinden veel schrijvers razend moeilijk.

Waar gaat het fout in de meeste teksten? Veel schrijvers willen veel informatie kwijt in hun tekst, opinieartikel of rapportage: argumenten, feiten, cijfers.

Ze houden zo innig van hun boodschap dat ze erdoor verblind raken en alles meteen delen.

Maar je moet je lezer blijven boeien, niet overdonderen.

Veel verhalen missen bovendien een essentieel ingrediënt.

Spanning.

Er staat simpelweg niets op het spel. In de meeste gevallen haakt je lezer al na de eerste alinea af. De tekst is te langdradig, te taai en vooral te saai.

Jammer van alle tijd en energie die jij als schrijver in je schrijfwerk gestoken heeft. Want een tekst die niet gelezen wordt, doet helemaal niks.

Schrijven met plakkracht, hoe doe je dat?

Doe hetzelfde als iedere filmmaker: neem een netelig probleem als uitgangspunt voor je verhaal. Een obstakel. Iets zorgelijks. Een vraag die jouw publiek steeds weer stelt.

Of een vraag - en nu wordt het echt interessant - die ze je zouden moeten stellen, maar wat ze nog niet vragen.

Bij voorkeur kies je het belangrijkste onderwerp waarmee je lezer het meest worstelt. Dat zijn vaak persoonlijke kwesties waarbij emoties een grote rol spelen. Iets dat mensen echt aan het hart gaat.

Een relatiecrisis. Zorgen over te weinig geld. Vastlopen in je werk.

Dat wordt het hoofdonderwerp van je tekst.

Want als je dat als invalshoek kiest, dan staat er meteen iets belangrijks op het spel.

Vervolgens vertel je hoe je hoofdpersoon dat probleem oplost. Met telkens wat meer informatie, dus al sluiertippend.

Zo creëer je een prikkelende verhaallijn, waardoor je lezer nieuwsgierig raakt naar de afloop. Het is de ultieme manier om het universele gedachtegoed van storytelling toe te passen op je schrijfwerk.

Plakkracht dus.

Alle lezers willen hun tijd goed besteden, maar moeten wel vertrouwen krijgen dat ze iets aan de tekst hebben.

Goed schrijven is lezersgericht schrijven. Dankzij de plakkracht leid jij je lezer naar de conclusie van je stuk.

Een geweldige definitie van een goed verhaal vind ik daarom deze uitspraak: een goed verhaal is een belofte aan je lezer dat het slot de moeite waard is.

Wil jij ook zo leren schrijven? 

Meld je dan aan voor mijn online programma Schrijven met Plakkracht. Dan leer je vanzelf alle vuistregels waardoor je lezers er zin in krijgen om er echt iets mee te doen.

Kies voor de doe-het-zelf-variant van Schrijven met Plakkracht als je graag zelf aan de slag gaat met de opdrachten.

Of kies voor de à la carte-variant, waarbij we werken aan de stukken die je vanuit je werkactiviteiten toch al in de pen hebt. Met mijn persoonlijke begeleiding erbij, zodat er alle aandacht is voor jouw werk én je het ook echt gaat doen.

Alle info vind je hier: Schrijven met Plakkracht. 

Op jouw plakkracht!


   







Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen.Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.