Plakkracht | De sleutel zit in betere verhalen
24 juli 2023 
2 min. leestijd

Plakkracht | De sleutel zit in betere verhalen

Nogal wat ondernemers storten zich op mooimakerijtaken voor hun bedrijf. Maar de sleutel tot resultaten zit niet in mooiere beelden, maar in betere verhalen.

Laatst sprak ik een ondernemer die een prachtige huisstijl had laten ontwikkelen voor haar bedrijf. Ik zag elegante letters en een zorgvuldig afgestemd kleurenpalet, waarmee ze ook het interieur van haar zaak ging vormgeven.

Maar toen ik vroeg wie precies haar klanten zouden worden, wist ze dat niet. Eh, vrouwen tussen de dertig en de vijftig, zei ze aarzelend.

Ook had ze geen idee welke problemen ze precies ging oplossen voor haar klanten met haar diensten.  Laat staan dat ze wist hoe ze hen ging bereiken (en in het hart ging raken).

Komt dit je bekend voor?

Nogal wat ondernemers storten zich op het ontwikkelen van een website, logo of huisstijl als ze voor zichzelf beginnen of van koers veranderen met hun bedrijf. Ik zie dat ze iets aan de kleuren veranderen op hun website. Of ze ontwerpen een prachtige feed voor Instagram.

Maar dit is mooimakerij voor de buitenkant.

De sleutel tot resultaten zit niet in beter afgestemde kleuren of mooiere belettering, maar in betere teksten. Met zulke teksten kun je mensen 'aan' zetten, net zoals je met een katapult precies raak schiet.

Misschien ben jij helemaal geen ondernemer, maar wil je wél mensen ergens voor in beweging brengen. Bijvoorbeeld omdat je les geeft of een belangrijke boodschap uit te dragen hebt.

Dat gaat om 95 procent om het raken van emoties, bijvoorbeeld het verlangen om ergens bij te horen of serieus genomen te worden.

Het brein wil geprikkeld worden, het hart wil geraakt worden. 

Dat begint bij de juiste woorden. Beter nog: het begint bij een verhaal. Want daarin zitten die emoties besloten die mensen echt in beweging brengen..

Als je een verhalenfan bent, dan weet je dit. Hoogste tijd om het ook toe te passen op je eigen activiteiten.

Want je hebt overal verhalen nodig als je een ondernemer, expert of andere professional bent. Op je website en op social media, maar ook in gesprekken, op het podium, in collegezalen of op andere plekken waar jij je expertise uitdraagt.

Als je het verhaal niet kan vertellen, krijg je geen klanten, geen deelnemers of geen budget.

Met mijn methode leer ik jou om te schrijven met plakkracht, zodat je dit voortaan zelf in de vingers hebt. Niemand kent zijn lezers zo goed als jij, dus het is belangrijk dat je dit zelf tot in de puntjes beheerst.

Het levert je volop schrijfplezier op.

Want ik nodig je uit om in je verhalen dicht bij jezelf en je lezers te blijven. Je laat je eigenheid uitbundig bloeien, zodat je makkelijker en ongedwongen kan schrijven.

Dat komt omdat je voortaan precies weet voor wie en waarom. Je lezers pikken dat feilloos op. Ze voelen: dit is helemaal voor mij.

Bij het schrijven fiets jij met de wind in de rug. Bovendien weet je voortaan precies van knooppunt naar knooppunt te koersen, zodat je 1 uur over je schrijfwerk doet in plaats van 2 dagen.

Tel uit je tijdwinst :).

Dus als je van plakkend schrijven een prioriteit wil gaan maken, klik dan hier voor meer info en aanmelding: Schrijven met Plakkracht.

Tot dan en daar!







Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen.Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.