Signatuurverhaal | Welke herinnering hebben mensen aan jou?
11 december 2019 
3 min. leestijd

Signatuurverhaal | Welke herinnering hebben mensen aan jou?

Welk verhaal wordt er over jou verteld? Is dat een verhaal met humor? Denken ze aan jou vanwege je eigenaardige gewoonten? Je vermogen om mensen bijeen te brengen en inspirerend leiderschap te tonen? Of misschien toch vanwege je klaagverhalen…?

“Storytelling is the business of remembering”, wordt wel eens gezegd. 

Verhalen laten ons gebeurtenissen langer onthouden en doorvertellen, of dat nou gaat om het verhaal over jouw innovatietraject, jouw leiderschapsvisie of je persoonlijke verhaal.

We zijn allemaal creators van verhalen

Want we kunnen niet anders dan betekenis geven aan gebeurtenissen. Deze verhalen kun je sturen, voor jezelf en voor anderen. De woorden die je kiest doen ertoe. Ze nestelen zich in het hoofd. 

Dat geldt ook voor de accenten die je legt. En voor de invalshoek die je kiest. Met 'verhaal’ doel ik hier niet op een plot zoals in een spannend boek, maar ik bedoel de manier waarop je betekenis geeft aan een situatie. 

Dat verhaal is nooit een objectieve weergave van de werkelijkheid. 

We interpreteren immers altijd onze emoties en de manier waarop we gehandeld hebben. We kiezen welke elementen we in de schijnwerpers zetten en we bepalen wat we weglaten. 

Verander je iets – bijvoorbeeld door in- of uit te zoomen - dan verandert het hele verhaal. 

Dan kun je maar beter een verhaal vertellen waarmee je jezelf en anderen inspireert.

Sturing geven aan je leven

Het creëren en vertellen van een verhaal is een krachtige manier om inzicht te krijgen in je organisatie of je innovatietraject. Je kunt dat verhaal ook naar je hand zetten, zodat het nieuwe perspectieven biedt en mensen in beweging zet. 

En dat geldt ook over het verhaal dat je over jezelf vertelt. Het gaat wat ver om jezelf achteraf alsnog een gelukkige jeugd te bezorgen of je project toch nog een succesvolle start geven. 

Maar je kunt in je verhaal wel momenten naar voren halen dat je moedig was, dat je voor jezelf opkwam of zelfs dat je boven jezelf uitsteeg. 

Je kunt een bijzondere kant van jezelf laten zien. Of je vertelt het hoe jij jezelf elke keer weer bij elkaar veegt na tegenslag en met goede moed verder gaat.

Stoppen met je ochtendhumeur

Deze manier van kijken heeft grote gevolgen. Het verhaal dat je vertelt over jezelf, je team of je organisatie, lokt namelijk ook het bijbehorende gedrag uit. Tal van experimenten in de psychologische wetenschappen laten dat zien. 

Als jij jezelf vertelt dat je altijd wel een onderkomen vindt als jij op doorreis bent, zal dat ook zo gebeuren. Wie in zijn verhaal niet meer zeurt, zal veel aardiger en milder worden. 

Ik ken een vrouw die gewoon besloot om van de ene op de andere dag te stoppen met haar ochtendhumeur. Sindsdien is ze veel opgewekter. En haar omgeving natuurlijk ook.

Mijn tip: verzamel inzichtmomenten

Dat zijn momenten waarop je met andere ogen naar een gebeurtenis ging kijken, waardoor je weer licht aan de tunnel zag. Die momenten rijg je aan elkaar tot een nieuw verhalensnoer. 

Het mooie is dat we altijd weer nieuwe verbanden zien waardoor het verhaal ineens logisch wordt. Je gebruikt de ‘vermicelli’ in je leven om er op creatieve wijze iets nieuws van te maken: het zijn losse stukjes die je in elkaar past. 

Aan jou de keuze om de kracht van jouw verhaal in te zetten en daarmee sturing te geven aan je eigen bestaan.

Welk verhaal vertellen ze over jou?

Hoe je dat precies doet lees je in mijn boek Jongleren met Vermicelli - creëer en leef je verhaalMet fijne schrijf- en reflectie-oefeningen.  







   


Over de schrijver
Jij bent de creator van je eigen verhaal. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij als multitalent een popcornhoofd vol ideeën hebt en overal mogelijkheden ziet. Ik werk met mensen die zich niet langer klein willen houden, maar groter willen groeien. Persoonlijk en met je vak. Ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en niet te vergeten jouw missie. Jouw hogere doel, waarvoor jij het allemaal doet. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid. Ik help je om je verhaal te leven: van woorden naar daden. Dat doe ik door middel van coaching, online programma's en vaak ook met mijn eigen pen.