Waarom verhalen zo gemakkelijk aansporen tot meer actie
23 april 2019 
2 min. leestijd

Waarom verhalen zo gemakkelijk aansporen tot meer actie

Verhalen hebben een verbluffende kracht om mensen bij jouw missie te betrekken en tot meer actie te stimuleren. Maar waarom eigenlijk? 

 Als je dat aan een neurowetenschapper vraagt, krijg je een eenvoudig antwoord: verhalen maken chemische stoffen los in je brein, die zowel meer verbinding als actiebereidheid opleveren. 

Hoe beter een verhaal aanslaat, hoe beter de toediening van die stofjes geregeld is.

Dit zijn de 5 redenen waarom verhalen mensen verleiden tot actie

1. Verhalen moedigen samenwerking aan

Verhalen gaan over mensen. En daarin zijn onze hersenen enorm in geïnteresseerd, want samenwerken met anderen was voor de oermens van levensbelang. 

Verlangen naar sociaal contact zit daarom evolutionair ingebakken. Onze hersenen helpen daarbij. Als je naar een verhaal luistert waarin een mens centraal staat, produceren onze hersenen oxytocine. 

Dit stofje stimuleert ons om samen te werken met andere mensen. Het verhoogt bovendien ons inlevingsvermogen, want oxytocine helpt ook om de gedachten en emoties van anderen goed te begrijpen.

2. Verhalen sporen aan tot meer actie

Uit scans met MRI-apparaten weten we welke delen van de hersenen actief worden bij het luisteren van verhalen. Dat zijn juist de neurologische zones die aanzetten tot actie. De spanning in een verhaal levert je cortisol op, waardoor je focus krijgt en je in de actiemodus gezet wordt.

3. Verhalen prikkelen je nieuwsgierigheid

Een verhaal heeft een plot, waardoor je nieuwsgierig raakt naar de afloop. Onze hersenen belonen nieuwsgierig gedrag met dopamine, waardoor we een geluksgevoel ervaren.     

Het nieuwsgierige gedrag daagt ons bovendien uit om deel te nemen aan het verhaal. 

Wie meedoet is meer betrokken en zal dus minder snel afhaken. We worden bijvoorbeeld nieuwsgierig naar het verdere verloop of de uitslag of zijn benieuwd naar wat we er zelf mee kunnen doen.

4. Verhalen helpen je geheugen

Het brein herkent de vertrouwde structuur van verhalen. Dat levert ons ook een dopamine-beloning op. Deze dopamine heeft bovendien een positief effect op je leervermogen en motivatie. Niet voor niets dienen verhalen om leerervaringen door te geven.

5. Verhalen geven het voorbeeld

Verhalen laten eveneens zien wat niet mag en ook hoe het wel moet: onze sociale codes. In dit geval gaat het niet om hormonen, maar om spiegelneuronen. Deze neuronen reageren we automatisch op wat we zien. In ons brein voeren we de handeling zelf al uit, waardoor we de voorbeelden uit verhalen gemakkelijk overnemen. 

Bijzondere krachten dus. 

Daarom noem ik verhalen 'toverballen voor het brein'. Wat betekent dat voor het vertellen van verhalen?

Enkele tips om deze krachten te gebruiken en zo mensen te stimuleren tot actie, bijvoorbeeld om jouw missie uit te voeren.

Zo leiden verhalen tot meer actie bij je lezers

Maak het persoonlijk

Een persoonlijk verhaal resoneert en laat de luisteraar voelen wat jij voelt. De kunst is om daarin de balans te vinden: als je te weinig vertelt ontstaat er geen verbinding, en als je te veel vertelt wordt het ongemakkelijk. Doseer je verhaal en vertel verhalen die bij je persoonlijke waarden passen.

Laat je emoties zien

Als je je kwetsbaar opstelt, komt het verhaal nog krachtiger binnen. Als mensen je beter kennen en je vertrouwen, zullen ze zich ook gemakkelijker met je verbinden. Dat helpt je publiek om in zelf ook actie te komen.

Schilder het plaatje

Hoe beeldender, hoe meer je het voorstellingsvermogen van je publiek aanspreekt. Vertel daarom je verhaal zo concreet mogelijk. Zorg dat er iets te zien, te voelen, te luisteren of te proeven is. Het helpt je publiek om het verhaal te onthouden en het echt te voelen.

Vertel wat de vervolgstap is

Wat moeten mensen doen nadat ze je verhaal hebben gehoord? Vertel wat de volgende stap is of wat ze dienen te onthouden. Hoe komen ze daadwerkelijk in actie? 





Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.