De 5 belangrijkste inzichten uit 50 jaar verhalen opslurpen
Hoeveel uren ik heb besteed aan het bestuderen van de allerbeste storytellers? Geen idee, maar het zijn er enorm veel. In dit artikel deel ik mijn belangrijkste inzichten voor experts die beter uit de verf willen komen met hun eigen verhaal.
Precies vijftig jaar geleden leerde ik schrijven (ja reken maar uit hoe oud ik nu ben).
Deze week realiseerde ik me dat ineens. En dat was een geweldige mijlpaal, want via de letters van het alfabet ging er een wijde wereld voor mij open. Ineens had ik zelfstandig toegang tot de wijde wereld van verhalen. Al snel kon ik niet meer zonder. Je leest het hele verhaal hier.
Wat begon met Paul Biegel, Astrid Lindgren en Thea Beckman leidde tot mijn studie Nederlands. En dat liep weer uit tot een levenslange studie naar de geheimen van de grootste vertellers ter wereld, van romanschrijvers tot wereldleiders als Barack Obama.
Hierbij mijn belangrijkste inzichten als jij als expert je verhaal wil vertellen:
Begin bij het resultaat
Wat wil je dat je publiek gaat doen na je verhaal?
- Je wilt dat je lezers je verhaal met een vette glimlach uitlezen.
- Je wilt dat je lezers een beetje gaan houden van de personages die jij beschrijft
- Je wilt dat ze klant bij je worden en je aanbod aanschaffen.
- Je wilt dat ze je nieuwe ideeën snappen en met je mee willen doen.
- Je wilt dat jouw Over-Mij-pagina blijft hangen in hun geheugen en dat ze contact opnemen.
Begin met dat einde voor ogen en formuleer je opbrengst of de betekenis van het verhaal. Reik een perspectief aan, waar je lezer verder mee kan.
Zet je lezer centraal
Verklein de afstand en kruip zo dicht mogelijk op de huid van je lezer. Laat je lezer voelen wat de hoofdpersoon in je verhaal voelt. Gebruik daarvoor concrete details, plakwoorden en levendige voorbeelden.
Beschrijf de verandering
Ieder verhaal heeft een ijzersterke structuur die we allemaal herkennen en die ons houvast geeft. Een veelgebruikte vorm is de situatie, het probleem, de omslag, de oplossing en het resultaat.
Vertel dus waarom het verhaal belangrijk is, welke oplossing er is en hoe het verhaal afloopt.
Laat in ieder geval de verandering zien, want in de kern gaat ieder verhaal over een transformatie. Aan het einde is er iets veranderd bij de hoofdpersoon, waardoor zijn bestaan in een ander daglicht staat.
Richt je op emoties
Mensen maken hun beslissingen op basis van hun emoties. Kies er een of hooguit twee uit, die je wil raken bij je lezer. Richt daar je hele verhaal op.
Houd het geloofwaardig
Maak je verhaal echt en geloofwaardig. Dat doe je door je zwakke punten, onzekerheden of twijfels niet te verdoezelen, maar juist te tonen. Benoem je gestuntel en laat zien wat je daarmee gedaan hebt. Dat levert je de gunfactor op.
Hopelijk heb ik je hier een plezier mee gedaan!
Wil je betere verhalen gaan vertellen?
>> Abonneer jezelf dan op de gratis Mail voor Verhaalvrienden, net als 2400 andere verhaalliefhebbers. Drie keer per week een inzicht, tip en een glimlach.
Zie je daar!