Je wilt niet een babbelaar zijn. Wel een verhalenverteller.
24 augustus 2020 
2 min. leestijd

Je wilt niet een babbelaar zijn. Wel een verhalenverteller.

Word jij ook zo ongeduldig als mensen langdradig zijn? Of nog erger, allerlei onzin uitkramen en eigenlijk maar wat aan keuvelen zonder dat het einde in zicht is? 

Het zijn babbelaars. Ze kletsen maar wat. Ze herhalen zichzelf eindeloos. Alsof jij het nog steeds niet snapt. 

Misschien ben je daarom zelf juist terughoudend in het vertellen van je eigen verhalen. Vanuit bescheidenheid. Omdat je jezelf niet zo nodig naar voren hoeft te dringen. 

Maar jij wilt ook iets. Je wilt nieuwe opdrachten krijgen. Of je wilt in contact komen met andere mensen, omdat jullie iets voor elkaar kunnen betekenen. Je wilt een andere baan. 

Dan doe je er juist goed aan om verhalen te vertellen aan mensen die je daarbij wilt betrekken. 'Vertellen' roept echter veel misverstanden op.

Want het is niet ‘praten om het praten’.

Je vertelt alleen omdat er iets over te brengen valt. Want je wilt dat mensen iets begrijpen, iets onthouden en vaak ook iets DOEN. 

Wat je eigenlijk wilt met je verhaal, dat is mensen hongerig maken naar meer. Het liefst hangen ze aan je lippen, omdat ze willen weten waar jouw verhaal naar toe leidt. 

Dat effect bereik je nooit als je er zomaar wat woorden uitflapt. Of als je een willekeurige herinnering deelt. Daarom kies je verhalen die precies aansluiten bij de interesse van je gesprekspartners. 

En je selecteert verhalen die passen bij wat je over wilt brengen. Dat vraagt om enige voorbereiding als je dit niet van nature in de vingers hebt. Want het draait om iets essentieels.

Je gaat vertellen met een gedachte erachter.

Je maakt een punt. En dat doe je heel bewust, omdat je daarmee je toehoorders wilt bereiken. Je werkt dus toe naar de beoogde uitkomst. Want je weet precies waar je uit wilt komen met je verhaal. 

Daarvoor kies je gericht verhalen uit je persoonlijke leven die een betekenis hebben. 

Dat geweldige event dat dankzij jouw inzet tot een succes werd. Die goede-doelen-actie. De keer dat jij met het zweet over je rug toch het podium pakte. 

Als je dat structureel wilt aanpakken, leg dan dat je eigen voorraad van losse verhalen aan.

Dat is je persoonlijke schatkist.

Dankzij die schatkist ben je altijd in staat om mensen te inspireren met jouw verhaal. 

Je weet altijd precies welk verhaal je gaat vertellen om een lampje aan te laten gaan bij andere mensen. Daarmee weet je hen eindeloos te boeien en zelfs te betoveren. 

Vertel dus met het einde voor ogen. 





Over de schrijver
Jij bent de creator van je eigen verhaal. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij als multitalent een popcornhoofd vol ideeën hebt en overal mogelijkheden ziet. Ik werk met mensen die zich niet langer klein willen houden, maar groter willen groeien. Persoonlijk en met je vak. Ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en niet te vergeten jouw missie. Jouw hogere doel, waarvoor jij het allemaal doet. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid. Ik help je om je verhaal te leven: van woorden naar daden. Dat doe ik door middel van coaching, online programma's en vaak ook met mijn eigen pen.