Wat houdt jou tegen bij het delen van een persoonlijk verhaal?
01 juli 2022 
3 min. leestijd

Wat houdt jou tegen bij het delen van een persoonlijk verhaal?

Wat houdt jou tegen om een persoonlijk verhaal te delen? 

Bij mijn klanten kom ik heel wat obstakels tegen om niet over zichzelf te vertellen of hun eigen verhaal alleen in vage bewoordingen te delen op hun website (en waardoor het helemaal niets voor hen doet). 

Ik heb ze gegroepeerd in vijf categorieën. Herken jij ze? 

Angst 1: Te veel bla-bla 

Nogal wat mensen zijn bang dat een persoonlijk verhaal al snel voelt als ‘blabla’: overdreven of te hoog van de toren. Te intens ook. 

Forse twijfels zijn er ook wie er eigenlijk geïnteresseerd is in hun verhaal. Er is al zoveel geschreven, dus wie zit er op hun verhaal te wachten? “Ik ben bang dat het weinig toevoegt en dat het gebakken lucht is.” 

Velen vragen zich af hoe ze hun verhaal uniek en echt maken. Ze willen niet de zoveelste zijn met een voorspelbaar verhaal van 'ik heb iets ergs meegemaakt en nu straal ik weer'. 

Soms zijn ze ook niet voldoende overtuigd van de toegevoegde waarde van hun persoonlijke verhaal voor hun doelgroep of organisatie. Het is niet uniek of bijzonder genoeg, zeggen ze. “Ik heb geen missie en daarmee geen overtuigingskracht.” 

Angst 2: Lastig om de focus te vinden 

Ook als het om de inhoud gaat, worstelen mensen met van alles en nog wat. Zo vinden veel mensen het lastig om tot de kern te komen, bijvoorbeeld omdat ze een heldere focus missen in hun werkende bestaan. 

Want hoe haal je de rode draad eruit als je een grillige loopbaan hebt of een veelheid aan activiteiten ontplooid hebt? Of als je in alles wel een beetje goed bent, maar nergens echt in uitblinkt?

"Het is te veel en het duurt eindeloos lang voordat ik alles op papier heb staan", zegt een klant. "Ik zie geen enkele lijn en weet niet goed waar ik moet beginnen.” 

Angst 3: Pijnlijke confrontaties met het verleden 

Ook pijnlijke confrontaties met onzekerheden en onrechtvaardigheden uit het verleden houden mensen tegen om hun verhaal te noteren en te delen. Het is lastig om die ervaringen op papier te zetten en al die pijnlijke gevoelens weer op te roepen. 

Diverse mensen rapporteren dat ze geen succesvolle carrière hebben gehad of ergens zijn vastgelopen. Ze twijfelen wat voor een verhaal er dan te vertellen valt. 

Ze vragen zich bovendien af of dat (niet zo vrolijke) verhaal eigenlijk wel bijdraagt aan hun bedrijf of aan hun missie. En of ze dat verhaal wel kunnen vertellen aan een mogelijke nieuwe werkgever. 

Angst 4: Afkeurende reacties van anderen 

De mogelijke reacties van de omgeving maken diverse mensen erg onzeker over het delen van hun verhaal. Ze zijn bang dat anderen het niet interessant vinden of zelfs slaapverwekkend. Ze vrezen dat ze ‘overdreven’ overkomen en als een dramatische aandachtstrekker weggezet worden. Of juist als een te zweverig type. 

Diverse mensen verwachten ook bij voorbaat dat hun verhaal verkeerd begrepen wordt. Ze denken dat het verhaal aanleiding geeft voor spottende reacties of negatief commentaar. “Mijn grootste angst is dat mensen me niet geloven of arrogant vinden.” 

Angst 5: Te weinig impact (en misschien moet je wel een filmpje maken) 

Tot slot vragen mensen zich af hoe ze een verhaal interessant maken en op een goede manier delen. “Ik weet niet hoe ik mijn verhaal het beste naar buiten breng om mensen maximaal te inspireren en te boeien", zegt een van hen. "Wat ik ga vertellen is belangrijk en ik wil dat wel zorgvuldig en op een juiste manier naar buiten brengen.” 

Helemaal eng: misschien moet je wel een filmpje maken van je verhaal of andere spannende dingen gaan doen via social media. 

Toch is er maar één belangrijke vraag: waar ga je van stralen? 

Zelf denk ik namelijk dat iedereen iets heeft waardoor je ogen weer gaan sprankelen. 

Een verhaal waarover je eindeloos kan praten, omdat je ervan opbloeit. 

Een verhaal dat verteld moet worden, uit noodzaak. Of juist een gebeurtenis, die je op fluistertoon deelt. 

Deze verhalen, met die emotie, met jouw stem, die zullen ook anderen onmiddellijk raken. Die verhalen brengen mensen samen, omdat de lezers of luisteraars zichzelf weerspiegeld zien. Het geeft diepgang, omdat je je ware zelf laat zien.

Het verhaal gaat over jou, en tegelijkertijd gaat het ook over hen. Geen vruchtbaarder voedingsbodem om met elkaar in zee te gaan dan deze diepe connectie.





Over de schrijver
Jij bent de creator van je eigen verhaal. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij als multitalent een popcornhoofd vol ideeën hebt en overal mogelijkheden ziet. Ik werk met mensen die zich niet langer klein willen houden, maar groter willen groeien. Persoonlijk en met je vak. Ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en niet te vergeten jouw missie. Jouw hogere doel, waarvoor jij het allemaal doet. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid. Ik help je om je verhaal te leven: van woorden naar daden. Dat doe ik door middel van coaching, online programma's en vaak ook met mijn eigen pen.