Als je verdwaalt in veel
27 februari 2024 
2 min. leestijd

Als je verdwaalt in veel

Hoe worden je verhalen zo fascinerend dat ze blijven plakken bij je publiek en dus echt iets voor je doen? Bijvoorbeeld als je een ondernemer bent met een missie? Of als je iets belangrijks wil uitdragen dat groter is dan jezelf?

Het antwoord is verrassend eenvoudig. Door jezelf te zijn.

Je eigen stem is het enige dat je van anderen onderscheidt. 

Mensen willen persoonlijkheid, zeker in tijden van AI-tools die op commando allerlei zouteloze teksten uitbraken.

Veel beter is het om op te vallen met jouw eigen visie, jouw persoonlijke kleuring of jouw typerende benadering van je vak. En door ervoor te zorgen dat iedereen die kent.

Je toegevoegde waarde zit vaak in persoonlijke aandacht en het uitdragen van je eigen mening. Je zult niet de eerste zijn die op social media ineens een veel groter bereik krijgt als je je eigen mening verwoordt.

Tegelijkertijd is dit voor veel mensen het allermoeilijkste. 

Op papier jezelf durven zijn, is superspannend. En op social media speelt dat al helemaal, want misschien word je daar wel kritisch onder de loep genomen.

Maar ook de inhoud kan lastig zijn. Misschien vind je het lastig om tot de kern te komen, bijvoorbeeld omdat je een heldere focus mist in je activiteiten.

Vooral als je een type bent met duizend-en-één interesses, Want waar begin je dan? Of als je in alles wel een beetje goed bent, maar nergens echt in uitblinkt?

Het is te veel en het duurt eindeloos lang voordat je iets op papier hebt staan.

Toch is er maar één belangrijke vraag: waar ga je van 'aan'?

 Zelf denk ik namelijk dat iedereen iets heeft waardoor je ogen weer gaan sprankelen.

Wil je met jouw woorden iets oproepen bij een ander, dan moet je verhaal ook iets bij jezelf losmaken. Om creativiteit en ideeën te laten stromen zullen er luikjes geopend moeten worden, die je misschien niet eerder onderzocht hebt.

De diepte in, want daar liggen vaak de parels.

Pas als jij echt een eigen onderscheidend verhaal hebt, kun je andere mensen inspireren. Dan trek je ook juiste mensen aan.

Ga daarom je verhaal consistent vertellen.

Dat verhaal niemand anders nabootsen.

# Ontdek waar je warm voor loopt

Begin breed. Ga op avontuur door verschillende thema's en ontdek waar jouw ogen van gaan twinkelen.

# Omarm wie je bent

De enige echte criticus is vaak die innerlijke twijfelaar. Het grootste obstakel? Dat ben jijzelf. Kijk in de spiegel, ontdek wat jou uniek maakt, en omarm het. Het geeft diepgang, omdat je je ware zelf laat zien.

# Je bent er niet voor iedereen

Richt je op stukken die je nergens anders hoort of leest. Die stem hoeft niet iedereen leuk te vinden. Je kunt er niet zijn voor jan en alleman, dus richt je op je ideale lezers.

Praat daarom in wat je oplost, niet in wat je allemaal aanbiedt. Je hebt vaak veel in je rugzak: daar kun je altijd wel wat uithalen als je je eerst afstemt op wat de ander nodig heeft. Stel eerst vragen en sluit daarbij aan.

Op deze manier blijf je dicht bij jezelf. Tegelijkertijd ben je je bewust van de waarde voor de ander.  Het verhaal gaat over jou, en tegelijkertijd gaat het ook over hen.






Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen.Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.