Ruim 400 C1000-winkels zijn in 2015 uit het Nederlandse straatbeeld verdwenen. Met het team van Unit-2 Leiden hebben we een dik boek geschreven, dat het DNA van 's lands grootste vrijwillig filiaalbedrijf blootlegt.
Het boek C1000 - Afscheid van een formule is een initiatief van de Vereniging C1000, het overlegorgaan van de supermarktondernemers. De directe aanleiding is de overname door Jumbo, waardoor C1000 (en Schuitema waaruit de supermarktketen voortgekomen is) na 125 jaar in de geschiedenisboeken zal verdwijnen.
Dat is nog één keer uitpakken met cijfers: het boek telt bijna 500 pagina's, heeft een omvang van 30 bij 30 cm en weegt bijna drie kilo.
Met een beschrijving van de historische hoogte- en dieptepunten krijgt de lezer een onthullend kijkje in de keuken van een concern dat zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld tot het grootste vrijwillig filiaalbedrijf van Nederland.
De redactie en productie van het boek was in handen van Unit-2, een samenwerkingsverband van bijna 40 zelfstandige communicatieprofessionals in Leiden.
Met meer dan 15 redacteuren namen we interviews af van ruim 250 supermarktondernemers over hun eigen winkel, bijzondere acties en gedenkwaardige momenten.
Kijkje achter de schermen bij C1000
Ik schreef het algemene gedeelte over de geschiedenis, de ontwikkeling van de formule en de identiteit van de organisatie. In interviews met voormalige directievoorzitters, directieleden, managers en supermarktondernemers zocht ik naar antwoorden op de vraag wat iemand tot een goede C1000-ondernemer maakt.
Maar ook: hoe kwam C1000 in de jaren tachtig in handen van Ahold, terwijl Albert Heijn vervolgens de allergrootste concurrent was? En op welke manier slaagde ‘de bende van zeven’ erin C1000 weer los te maken van het Ahold-concern en welke gevolgen had dat? Het meest onder de indruk was ik van de C1000-mensen die al jaren weg waren bij het bedrijf en C1000 nog steeds zo'n enorm warm hart toedroegen.
De voormalige marketingdirecteuren, die jaarlijks samen barbecuen om herinneringen op te halen. Een oud-ondernemer die in zijn villa een compleet C1000-museum ingericht had. En de oud-directievoorzitter die jaren na zijn vertrek alle cijfers en jaartallen nog precies in zijn hoofd had.
Ze vertelden allemaal zeer gretig over hun belevenissen. En bijna altijd met jongensachtige twinkelingen in hun ogen als het ging over de vele stunts die C1000 uitgehaald heeft om de concurrentie te slim af te zijn.
Bovenal was het een onderzoek naar de succesfactoren van het bedrijf. Op basis hiervan verwierf C1000 een geheel eigen plaats in het Nederlandse supermarktlandschap: actiegericht, lokaal verbonden, ondeugend en onderscheidend.
Boekgegevens
Het boek C1000 - Afscheid van een formule is gemaakt in opdracht van Vereniging C1000 in een oplage van 7500 stuks. Het kernteam voor het concept en de productie van het boek bestond uit Eric Went (concept en eindredactie), Margreet Steiner (eindredactie en coördinatie), Nanda Alderliefste (art direction), Brenda de Graaf (grafische vormgeving) en Sigrid van Iersel (auteur).
Vanuit de Vereniging C1000 vormden twee ondernemers en de manager Verenigingszaken de redactiecommissie.